Skip to main content

Jenis Produk Supplement Yang Popular Tetapi Merepek Di Malaysia

Jenis Produk Supplement Yang Popular Tetapi Merepek Di Malaysia


Ramai orang Malaysia ni gullibe tau.

Menurut kamus, gullible didefinisikan sebagai:

easily persuaded to believe something; credulous.
"an attempt to persuade a gullible public to spend their money"

Ha, bermaksud senang sangat nak percaya sesuatu.

Sekarang ni kan ada macam-macam jenis produk. Semua orang boleh jual produk. Untuk kesihatan la, untuk kecantikkan la. 

Kalau yang betul-betul certified, yang kita betul-betul tau segala kandungan bahan dia,yang sudah ada trial sana sini tidak apa la jugak kan. 

Ni produk yang entah apa-apa. Lepas tu testimoni amboiiii sis, wonder-drug sungguh. Segala macam penyakit boleh sembuh. 

Produk Ketatkan Vagina

Produk ni kononnya boleh hilangkan bau badan, masalah keputihan dan bau period. Paling tak tahan part dia boleh ketatkan vagina. 

Siap bagi testimoni lagi suami komen semakin ketat, semakin sayang, semakin kerap 'bersama'...

Vagina tu kan ada muscle sis. Muscle kan perlukan exercise untuk bina dan maintain. Sebab tu orang buat senaman Kegel

Ada ka logik minum produk terus ketat? Kalau pasal hubungan intim ni lajuuu je suruh ejen PM harga, logik semua letak tepi. 

Produk Mantap Dan Pejalkan Bontot

Lepas tu beberapa hari lepas mana tah iols nampak, produk hormon untuk mantapkan bontot. 

Kalau ikut fikiran logik dan waras, betul ke minum produk je bontot yang serupa obor-obor boleh jadi mantap dan bulat?

Tidak ye kawan-kawan. It doesn't work that way.

Ramai orang kat luar sana bermati-matian buat squat la, lunges untuk mantapkan bontot. 

Macam cerita vagina tadi tu, bontot kita kan ada muscle. Muscle ni kena exercise la kalau nak bina bontot yang mantap. 

Kalau malas sangat tapi tak nak bontot kelihatan seperti obor-obor, belilah spender span bontot ni. Settle. Tak payah nak makan produk pelik-pelik yang kita tak tau bahan dia.


Pakai ja bontot span ni. Habis cerita..

Produk Putihkan Atau Cerahkan Kulit

Sekarang ni pun femes produk putihkan kulit. Ada yang memang berkesan tapi banyak tidak. Mahal pun orang sanggup beli. 

Gambar testimoni yang terang-teranan diedit pun orang percaya. 

Sekarang banyak application edit gambar. Muka berjerawat jadi licin, kulit kurang cerah jadi cerah pink-pink. Tak payah habis beratus ringgit pun, download ja apps. 

Siapa cakap kulit gelap tak cantik?

Produk Kurus Dengan Claim Yang Melampau

Produk kurus ni adalah satu produk sentiasa ada permintaan tinggi. Nak nak lagi produk yang menjanjikan kurus dengan cepat tanpa bersenam atau jaga makan.

Sistur sekalian, tidak ada produk yang selamat, yang diiktiraf oleh KKM, yang sah disisi undang-undang yang boleh buat korang tanpa jaga makan atau bersenam.

Tidak ada ye.

Jadi jangan cepat terpedaya dengan produk-produk kurus sebegitu. 

Baca: 
1. Fat Burner Dan Diet Puaka
2. Produk Kurus: Kenali Bahan Lazim Yang Terkandung Dalam Fat Burner
3. Perlu Ke Fat Burner Kalau Nak Kurus?

Kawan-kawan doktor saya banyak yang frustrated sekarang sebab pesakit lebih percayakan kawan-kawan diorang, internet, media sosial dari doktor. 

Ubat doktor tak nak makan, follow-up tak nak pegi, diet tidak jaga, tak mau berhenti merokok sebab semua tu tidak berkesan. 

Sekarang ni ada produk boleh sembuhkan semua penyakit. Kononnya makan ja produk tu sembuh semua diabetes, darah tinggi, sakit jantung, kanser, tinggi kolesterol dan sebagainya.

Marilah kita ambik masa sejenak untuk fikir, 
kalau la betul ada wonder-drug macam tu, tidak ada orang yang sakit dalam dunia ni. Doktor tak payah susah-susah belajar berbelas tahun untuk rawat pesakit.

Lumrah manusia kot, nak cari jalan mudah. 

Memang tak salah nak cantik, nak sihat tapi guna akal fikiran logik ya kawan-kawan. Produk tu semua bukan murah tapi belum tentu berkesan. 

Dan testimoni bukanlah sesuatu yang ada kredibiliti. Lagi pulak, kena tau jugak testimoni melampau dan over tu siapa yang claim? Ejen/pengedar produk sendiri. Mestilah dia nak bagi nampak produk dia gempak.

Berhati-hati ya dengan produk-produk ni.

Kadang-kadang ada bahan yang merbahaya untuk kesihatan. Memang kita tak nampak kesan dia sekarang, tapi nanti kemudian hari? Badan ni kita nak pakai lama sis, kena jaga elok-elok. 

Baca: 

Senarai Produk Yang Diharamkan Kerana Mengandungi Bahan Terlarang 

Perlu Ke Kita Ambik Supplement?

Berbahaya Ke Supplements?

Comments

Others Also Read This!

5 Produk Kurus Di Watsons: Jom Kita Review Bahan- Bahan Yang Terkandung Dalam Produk

5 Produk Kurus Di Watsons: Jom Kita Review Bahan- Bahan Yang Terkandung Dalam Produk   Adakah anda antara orang yang pernah beli produk kurus sebab terpengaruh dengan iklan atau testimoni kawan-kawan? Beli tapi kenapa ya tak kurus-kurus?  Okay takpa sis, kita try pulak produk lain. Produk X ni orang cakap bagus, maka korang pun terpengaruh lepas tu beli lepas tu tak nampak result. Frustrating kan? Badan tak kurus pun, yang kurus tu dompet uols je. Produk kurus memang sentiasa laku sepanjang zaman. Kat mana-mana pun ada jual, banyak sangat kat pasaran.  Tapi macam mana kita nak tau yang mana okay, yang mana tak okay dan bazir duit je nak beli? Ha, kenalah jadi pengguna yang bijak sisturs & brother sekalian. Ambik tahu apa bahan-bahan yang terkandung dalm produk tu, fahami macam mana produk ni membantu untuk menurunkan badan.  Baca:  Kenali Bahan Lazim Yang Terkandung Dalam Produk Kurus Atau Fat Burner Barulah kita tidak senang terpengaruh dengan iklan at...

Strawberry Park Resort Cameron Highlands - Secluded Sanctuary For Introverts

 Strawberry Park Resort Cameron Highlands - Introvert's Perfect Sanctuary Picture credit: https://strawberryparkresorts.com/ I'm always on the hunt for an introvert's getaway. As you can probably tell, I love misty mountain retreats. The tranquility, cool crisp air, breathtaking view, the seclusion are just 😍 perfect for introverting. I chanced upon Strawberry Park Resort while staying at SunLight Suite during my last trip to Cameron Highlands.  I was admiring the night view from Sunlight Suite's compound when I saw a well-lit area on the adjacent hill and remembered thinking to myself "Hmm, that looks like an expensive place....but I gotta check it out!" As it turns out, it wasn't that expensive considering the comfort, the facilities, and the invigorating environment.  Hotel Booking I booked through Agoda for a 3-day 2 nights stay, without breakfast for RM720+. Before my trip, I emailed the resort for booking confirmation, coz you know how sometimes A...

Pulau Perhentian Yang Cantik Sampai Speechless - Travelogue Day 1

Pulau Perhentian Yang Cantik Sampai Speechless - Travelogue Day 1 Beautiful! Pulau Perhentian adalah antara destinasi dalam wish list Cik Panda. Dari dulu lagi teringin nak menjejakkan kaki di salah sebuah pulau yang cantik di Malaysia. Plan punya plan, rezeki iols tahun ni bercuti ke Pulau Perhentian. Ye la uols, selama ni iols makan ikan salmon. Tahun ni kita makan ikan kembong ye. Siap cicah air asam lagi. Dari Kuala Lumpur Ke Pulau Perhentian Okay macam mana nak ke Pulau Perhentian yang terletak nunnnn jauh di Terengganu tu? 1. Melalui Udara Kalau rasa nak cepat dan jimat tenaga, uols boleh naik flight ke Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra , Kota Bahru KELANTAN ye.  Iols ulang KELANTAN sebabnya jeti nak ke pulau tu terletak di Besut yang lebih hampir dengan Kota Bahru. Lepas landing tu uols bolehlah ambik teksi ke Jeti Kuala Besut . 2. Melalui Jalan Darat Weols yang 10 orang ni sangat gigih so weols drive 3 bijik kereta, Ferrari, Ferrara dan sudah tentunya kereta...

How To Eat Healthy With Just 1 Simple Method

How To Eat Healthy With Just 1 Simple Method New year resolution: To eat healthier and lose weight. Sounds familiar? But admittedly, there's just too much nutrition information out there. It's overwhelming and you don't know where to start. What if I tell you there is 1 easy way to eat healthily and eventually help you to shed some weight? Even if I get to eat rice you asked? Yes! All you have to do is practice " The Plate Method " I'm sold. Where Do I Start? Step 1: Get a standard size plate, ideally about 25cm. Step 2: Draw an imaginary line, divide your plate into a half and 2 quarters Step 3: Fill half of the plate with fruits & veggies, one quarter with protein (chicken, eggs, meat, fish, tofu), and one quarter with carbs (rice, noodle, pasta, bread) More Ideas How Your Healthy Plate Should Look Like Source: Facebook Source: Facebook Source: Facebook Source: Facebook Complete your meal with a glass of plain water or a zero-calorie beverage.  This meth...

Apakah Itu Visceral Fat?

Apakah Itu Visceral Fat? Not all fats are created equal katanya. Mari kita kenali dengan lebih lanjut jenis-jenis fat/ lemak yang terdapat dalam badan kita dan apa signifikan simpanan lemak-lemak tersebut.  Terdapat 2 simpanan lemak dalam badan kita iaitu: 1. Subcutaneous fat (SF) - Lemak yang disimpan dibawah kulit i.e lengan, paha, perut. Lemak ini boleh dicubit, dipicit, bersifat sedikit jeli-jeli dan lembik. - Lazimnya, perempuan mempunyai peratusan SF yang lebih tinggi 2. Visceral fat (VF) - Viscera = organ so VF adalah  lemak yang menyelaputi, mengelilingi organ badan kita - Sekitar abdomen. - tidak dapat dicubit atau dipicit, terasa keras kerana terletak dibelakang lapisan otot abdomen.  Apa kepentingan VF ni dan apa kesannya terhadap kesihatan kita? Sedikit VF adalah penting untuk jadi ' cushion ' organ-organ penting seperti jantung, limpa atau hati. Tetapi bila terlalu banyak, ianya boleh membahayakan kesihatan.  Bahaya macam mana? VF ini diangga...