Skip to main content

Squats Ke Arah Bontot Mantap


I love doing squats and all the variations of squats. Kalau pegi gym and tak buat senaman bontot, bukan Cik Panda lah namanya. 

Bontot yang mantap tu kan aset. Ada orang yang bertuah dilahirkan semula jadi bontot memang mantap. Tu genetik.

Tapi malangnya orang itu bukanlah ai. I'm not born with it, I build it. 

Kadang-kadang kedengaran desiran angin nada-nada jealous makcik-makcik bawang sekalian.

"Heh. Buat apa nak buat bontot besar-besar, squat bagai. Nak bagi jantan tengok la tu. Pakai ketat-ketat lepas tu tayang kat jantan-jantan. Nak mintak kena rogol ke apa?"

Amboi mulut makcik-makcik bawang netizen sekarang ni memang puaka uols. Suka mendoakan yang jahat-jahat kat orang. 

Kita buat bontot or whatever, tu untuk kepuasan diri sendiri. Untuk meningkatkan tahap keyakinan diri and it shows on your face and attitude when you have a healthy level of self-confidence. 

Tak gitu uols.

Yang takde confidence tu la yang duduk sebalik keyboard dan kutuk, cyber-bully orang lain.

Emosi pulak kite kan. Ish

Cik Panda rasa ramai yang sedia maklum antara workout yang effective untuk bontot mantap adalah squats.

Squats ni adalah antara senaman yang senang, boleh buat bila-bila masa dimana sahaja. Tapi teknik kena betul, barulah berkesan.

Uols cekidaut video for common mistakes while doing squats by Kevin Zahri ni which I found very helpful. 

Nak type nak demo pakai gambar jeh susah pulak nak paham ye tak?


Tips mudah untuk squats yang effective:

1. Make sure your knees are not over your toes when you squat and your legs are paralel to the floor.

2. Push your hips backwards and when you stand up, put your weight on on heels

3. When you are up, push your hips forward and squeeze your bonch. KEMUT uols KEMUT!
Ini adalah smitch machine squat

Nanti iols buat pulak other variations of squats okay? Eat, sleep, squat, repeat.


Happy squatting!

Comments

Others Also Read This!

5 Produk Kurus Di Watsons: Jom Kita Review Bahan- Bahan Yang Terkandung Dalam Produk

5 Produk Kurus Di Watsons: Jom Kita Review Bahan- Bahan Yang Terkandung Dalam Produk   Adakah anda antara orang yang pernah beli produk kurus sebab terpengaruh dengan iklan atau testimoni kawan-kawan? Beli tapi kenapa ya tak kurus-kurus?  Okay takpa sis, kita try pulak produk lain. Produk X ni orang cakap bagus, maka korang pun terpengaruh lepas tu beli lepas tu tak nampak result. Frustrating kan? Badan tak kurus pun, yang kurus tu dompet uols je. Produk kurus memang sentiasa laku sepanjang zaman. Kat mana-mana pun ada jual, banyak sangat kat pasaran.  Tapi macam mana kita nak tau yang mana okay, yang mana tak okay dan bazir duit je nak beli? Ha, kenalah jadi pengguna yang bijak sisturs & brother sekalian. Ambik tahu apa bahan-bahan yang terkandung dalm produk tu, fahami macam mana produk ni membantu untuk menurunkan badan.  Baca:  Kenali Bahan Lazim Yang Terkandung Dalam Produk Kurus Atau Fat Burner Barulah kita tidak senang terpengaruh dengan iklan at...

Strawberry Park Resort Cameron Highlands - Secluded Sanctuary For Introverts

 Strawberry Park Resort Cameron Highlands - Introvert's Perfect Sanctuary Picture credit: https://strawberryparkresorts.com/ I'm always on the hunt for an introvert's getaway. As you can probably tell, I love misty mountain retreats. The tranquility, cool crisp air, breathtaking view, the seclusion are just 😍 perfect for introverting. I chanced upon Strawberry Park Resort while staying at SunLight Suite during my last trip to Cameron Highlands.  I was admiring the night view from Sunlight Suite's compound when I saw a well-lit area on the adjacent hill and remembered thinking to myself "Hmm, that looks like an expensive place....but I gotta check it out!" As it turns out, it wasn't that expensive considering the comfort, the facilities, and the invigorating environment.  Hotel Booking I booked through Agoda for a 3-day 2 nights stay, without breakfast for RM720+. Before my trip, I emailed the resort for booking confirmation, coz you know how sometimes A...

Pulau Perhentian Yang Cantik Sampai Speechless - Travelogue Day 1

Pulau Perhentian Yang Cantik Sampai Speechless - Travelogue Day 1 Beautiful! Pulau Perhentian adalah antara destinasi dalam wish list Cik Panda. Dari dulu lagi teringin nak menjejakkan kaki di salah sebuah pulau yang cantik di Malaysia. Plan punya plan, rezeki iols tahun ni bercuti ke Pulau Perhentian. Ye la uols, selama ni iols makan ikan salmon. Tahun ni kita makan ikan kembong ye. Siap cicah air asam lagi. Dari Kuala Lumpur Ke Pulau Perhentian Okay macam mana nak ke Pulau Perhentian yang terletak nunnnn jauh di Terengganu tu? 1. Melalui Udara Kalau rasa nak cepat dan jimat tenaga, uols boleh naik flight ke Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra , Kota Bahru KELANTAN ye.  Iols ulang KELANTAN sebabnya jeti nak ke pulau tu terletak di Besut yang lebih hampir dengan Kota Bahru. Lepas landing tu uols bolehlah ambik teksi ke Jeti Kuala Besut . 2. Melalui Jalan Darat Weols yang 10 orang ni sangat gigih so weols drive 3 bijik kereta, Ferrari, Ferrara dan sudah tentunya kereta...

How To Eat Healthy With Just 1 Simple Method

How To Eat Healthy With Just 1 Simple Method New year resolution: To eat healthier and lose weight. Sounds familiar? But admittedly, there's just too much nutrition information out there. It's overwhelming and you don't know where to start. What if I tell you there is 1 easy way to eat healthily and eventually help you to shed some weight? Even if I get to eat rice you asked? Yes! All you have to do is practice " The Plate Method " I'm sold. Where Do I Start? Step 1: Get a standard size plate, ideally about 25cm. Step 2: Draw an imaginary line, divide your plate into a half and 2 quarters Step 3: Fill half of the plate with fruits & veggies, one quarter with protein (chicken, eggs, meat, fish, tofu), and one quarter with carbs (rice, noodle, pasta, bread) More Ideas How Your Healthy Plate Should Look Like Source: Facebook Source: Facebook Source: Facebook Source: Facebook Complete your meal with a glass of plain water or a zero-calorie beverage.  This meth...

Apakah Itu Visceral Fat?

Apakah Itu Visceral Fat? Not all fats are created equal katanya. Mari kita kenali dengan lebih lanjut jenis-jenis fat/ lemak yang terdapat dalam badan kita dan apa signifikan simpanan lemak-lemak tersebut.  Terdapat 2 simpanan lemak dalam badan kita iaitu: 1. Subcutaneous fat (SF) - Lemak yang disimpan dibawah kulit i.e lengan, paha, perut. Lemak ini boleh dicubit, dipicit, bersifat sedikit jeli-jeli dan lembik. - Lazimnya, perempuan mempunyai peratusan SF yang lebih tinggi 2. Visceral fat (VF) - Viscera = organ so VF adalah  lemak yang menyelaputi, mengelilingi organ badan kita - Sekitar abdomen. - tidak dapat dicubit atau dipicit, terasa keras kerana terletak dibelakang lapisan otot abdomen.  Apa kepentingan VF ni dan apa kesannya terhadap kesihatan kita? Sedikit VF adalah penting untuk jadi ' cushion ' organ-organ penting seperti jantung, limpa atau hati. Tetapi bila terlalu banyak, ianya boleh membahayakan kesihatan.  Bahaya macam mana? VF ini diangga...