Skip to main content

5 Produk Kurus Di Watsons: Jom Kita Review Bahan- Bahan Yang Terkandung Dalam Produk

5 Produk Kurus Di Watsons: Jom Kita Review Bahan- Bahan Yang Terkandung Dalam Produk  

Adakah anda antara orang yang pernah beli produk kurus sebab terpengaruh dengan iklan atau testimoni kawan-kawan?

Beli tapi kenapa ya tak kurus-kurus? 

Okay takpa sis, kita try pulak produk lain. Produk X ni orang cakap bagus, maka korang pun terpengaruh lepas tu beli lepas tu tak nampak result.

Frustrating kan? Badan tak kurus pun, yang kurus tu dompet uols je.

Produk kurus memang sentiasa laku sepanjang zaman. Kat mana-mana pun ada jual, banyak sangat kat pasaran. 

Tapi macam mana kita nak tau yang mana okay, yang mana tak okay dan bazir duit je nak beli?

Ha, kenalah jadi pengguna yang bijak sisturs & brother sekalian. Ambik tahu apa bahan-bahan yang terkandung dalm produk tu, fahami macam mana produk ni membantu untuk menurunkan badan. 

Baca: Kenali Bahan Lazim Yang Terkandung Dalam Produk Kurus Atau Fat Burner

Barulah kita tidak senang terpengaruh dengan iklan atau testimoni.

Jom kita tengok 5 produk kurus popular yang boleh didapati di Watsons dan apa bahan-bahan yang terkandung dalam produk-produk ni.

1. NH DETOXLIM PLUS 30's


NH Detoxlim Plus diperbuat daripada pelbagai jenis herba yang dikatakan boleh membantu menurunkan berat badan dengan melancarkan sistem pelawasan dan meningkatkan metabolisme.

Bahan-bahan terkandung dalm NH Detoxlim Plus: 

Apa yang saya boleh simpulkan, produk ni menggunakan teori Traditional Chinese Medicine (TCM) dan gabungan herba yang bermanfaat untuk:
  1. Lebih senang membuang - supaya toxin, yakni bahan-bahan buangan tidak terkumpul dalam badan
  2. Meningkatkan metabolisme
  3. Membantu mengawalselia kolesterol, lemak dan gula darah

Harga: RM39.90 (klik SINI untuk beli)

Cara pengambilan: 2 biji, 2 kali sehari. total korang kena ambik 4 bijik sehari.

Maknanya, 1 botol yang mengandungi 30 kapsul tu untuk seminggu je tau. 

Seminggu memang takkan nampak result sis. Kena consistent sekurang-kurangnya 2-3 bulan baru nampak result yang memberangsangkan. 

So katakan korang ambik untuk 3 bulan, ongkosnya:

39.90 x 4 = RM159.60 (sebulan) kalau 3 bulan pulak = RM478.80

2. Kitsui BelLoss Fiber 15g x 35's

Kitsui Belloss Fiber menggabungkan serat daripada buah-buahan dan sayur-sayuran.

Bahan-bahan yang terkandung dalam Kitsui Belloss Fiber:

  • Fruktos - gula ringkas yang terdapat dalam buah-buahan
  • Serbuk epal - salah satu sumber serat. Serat dalam buah Epal dikenali sebagai apple pectin
  • Maltodekstrin
  • Serbuk senna - Julap, untuk memudahkan kita membuang
  • Asid sitrik
  • Campuran buah dan sayur
  • Lain-lainGuar gum, Perisa nenas, Serbuk oren, Trikalsium fostat dan pewarna dibenarkan
Produk ni bolehlah dikatakan sebagai salah satu sumber serat dan sesuai untuk mereka yang ada masalah sembelit, susah nak membuang atau susah sangat nak makan sayur atau buah tu yang sembelit je memanjang kan.

Belloss - Bila senang membuang, takdela perut buncit ye dak? 

Harga: RM77.60 (Klik SINI untuk beli)

Cara pengambilan: 1 paket sehari. 1 kotak boleh tahan untuk sebulan

Ongkos untuk 3 bulan: RM77.60 x 3 = RM232.80

3. NH Natural Clenx Tea 20's

NH Natural Clenx Tea adalah teh untuk detox yang diperbuat daripada 100% teh hijau organik dan herba semulajadi. 

Dikatakan tidak mengandungi julap, tidak menyebabkan cirit-birit, tiada gula tambahan dan tiada kesan sampingan.

Bahan-bahan yang terkandung dalam NH Natural Clenx Tea:

  • Folium Camellia Sinensis - green tea/ teh hijau
  • Folium Cassia Angustifolia - juga dikenali sebagai "Senna". Senna ni secara semula jadi digunakan sebagai julap, untuk memudahkan pelawasan dan digunakan dalam rawatan sembelit.
  • Folium Nelumbo Nucifera - Lotus atau pokok teratai
  • Herba Mentha Haplocalyx - Bohe/ Mint/ Peppermint. To invigorate stomach & dispel wind. 
Clenx Tea ni dengan NH Detoxlim Plus dihasilkan oleh company yang sama & kedua-duanya menggunakan teori TCM dalam penghasilan produk kurus. 

Cuma satu I tak berkenan sangat dengan claim NH Natural Clenx Tea ni. Katanya tidak mengandungi laxatives/ julap tapi mengandungi Senna yang ada laxative effect, kesan yang sama seperti julap.

Harga: RM33.80 (klik SINI untuk beli)

Cara pengambilan: 1 paket sehari kalau nak kurangkan berat badan & detox atau 2 pake sehari untuk yang ada masalah sembelit

Katalah korang ambik 1 uncang sehari, maka ongkos untuk 3 bulan: RM33.80 x 4 = RM135.20

4. 21st Century Fat Burner Powder


21st Century Fat Burner Powder adalah low calorie meal replacement + fat burner.

Setiap 1 hidangan mengandungi 98 kcal and mengandungi fat metaboliser/ lipotropics yang terdiri daripada Choline, Methionine, Inositol and Betaine HCL.

Lipotropics adalah bahan yang menggalakkan organ hati mencerna dan membakar lemak melalui proses metabolisme badan.

Bahan-bahan yang terkandung dalam 21st Century Fat Burner Powder:

  • Skim milk
  • L-leucine, L-isoleucine, L-valine: 3 asid amino yang dikenali sebagai Branched Chain Amino Acid
  • Choline, Methionine, Inositol, Betaine HCl: Lipotropics
  • Vitamin blend: Vitamin B1, Vitamin B2, Vitamin B3, Vitamin B6, Vitamin B12, Vitamin C, Folic Acid
  • Cellulose Fibre, Silica dan Kelp
  • Magnesium Stearate, Dicalcium Phospate
Harga: RM41.31 (klik SINI untuk beli)

Cara pengambilan: Sekurang-kurangnya 1 hidangan sehari. 1 botol mengandungi 10 hidangan. 

Kalau korang ambik 2 hidangan sehari, 1 botol untuk 5 hari so sebulan kena 6 botol. 

Sebulan ongkos untuk 6 botol: RM247.86
Kalau 3 bulan: RM743.58

Katanya produk turut mengandungi fiber/ serat tapi kat packaging tidak dinyatakan berapa gram fiber dalam produk ni.

Honestly, I'm annoyed with the nutrition labelling of this product. Takde maklumat yang lengkap tentang kandungan nutrient yang ada dalam produk ni. 

How much BCAA is there? How many mg are the vitamins? 

And I have a problem with this claim on the label

"BCAA is a muscle developer which takes fat from your body and converts it to muscles which give you a learner look"

NO. NO. NO. ABSOLUTELY NO!

Lemak adalah lemak dan otot adalah otot. Lemak TIDAK BOLEH ditukar kepada otot. NO!

5. Kitsui Coco XsLite 15's


Kitsui Coco XsLite adalah minuman campuran botani berperisa koko dan dikatakan boleh mengawal selera makan, mengurangkan rasa lapar dan memberikan rasa kenyang yang lebih berpanjangan.

Bahan-bahan yang terkandung dalam Kitsui Coco XsLite:

  • Cocoa powder
  • Fructose
  • Konjac Powder - juga dikenali sebagai "glucomannan", sumber serat. bagi efek "mengenyangkan"
  • Guar Gum, Silicon Dioxide
  • Chocolate flavour
  • Tricalcium Phosphate
  • L-Carnitine - Sejenis asid amino yang popular digunakan untuk kurus
  • Hoodia - Sejenis tumbuhan yang digunakan sebagai supplement untuk mengawal selera makan
Harga: RM37.90 (klik SINI untuk beli)

Cara pengambilan: 1 paket sehari, dibancuh dengan 150ml air suam. Sebaik-baiknya sebelum makan tengah hari. 

Sekotak ada 15 sachet, so sebulan kena ambik 2 kotak: RM75.80.

Ongkos untuk 3 bulan: RM227.40

Ha, lepas baca review bahan 5 produk ni, korang rasa korang perlu tak produk kurus?


Tak salah nak beli produk kurus tapi yang salah tu bila kita mengharapkan produk kurus ni buat kita turun berat badan tanpa bersenam dan jaga makan.

No. No. No. Kena jaga makan dan bersenam jugak ye kalau nak kurus secara sihat & sustainable.

Baca:

Comments

Others Also Read This!

Strawberry Park Resort Cameron Highlands - Secluded Sanctuary For Introverts

 Strawberry Park Resort Cameron Highlands - Introvert's Perfect Sanctuary Picture credit: https://strawberryparkresorts.com/ I'm always on the hunt for an introvert's getaway. As you can probably tell, I love misty mountain retreats. The tranquility, cool crisp air, breathtaking view, the seclusion are just 😍 perfect for introverting. I chanced upon Strawberry Park Resort while staying at SunLight Suite during my last trip to Cameron Highlands.  I was admiring the night view from Sunlight Suite's compound when I saw a well-lit area on the adjacent hill and remembered thinking to myself "Hmm, that looks like an expensive place....but I gotta check it out!" As it turns out, it wasn't that expensive considering the comfort, the facilities, and the invigorating environment.  Hotel Booking I booked through Agoda for a 3-day 2 nights stay, without breakfast for RM720+. Before my trip, I emailed the resort for booking confirmation, coz you know how sometimes A...

Pulau Perhentian Yang Cantik Sampai Speechless - Travelogue Day 1

Pulau Perhentian Yang Cantik Sampai Speechless - Travelogue Day 1 Beautiful! Pulau Perhentian adalah antara destinasi dalam wish list Cik Panda. Dari dulu lagi teringin nak menjejakkan kaki di salah sebuah pulau yang cantik di Malaysia. Plan punya plan, rezeki iols tahun ni bercuti ke Pulau Perhentian. Ye la uols, selama ni iols makan ikan salmon. Tahun ni kita makan ikan kembong ye. Siap cicah air asam lagi. Dari Kuala Lumpur Ke Pulau Perhentian Okay macam mana nak ke Pulau Perhentian yang terletak nunnnn jauh di Terengganu tu? 1. Melalui Udara Kalau rasa nak cepat dan jimat tenaga, uols boleh naik flight ke Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra , Kota Bahru KELANTAN ye.  Iols ulang KELANTAN sebabnya jeti nak ke pulau tu terletak di Besut yang lebih hampir dengan Kota Bahru. Lepas landing tu uols bolehlah ambik teksi ke Jeti Kuala Besut . 2. Melalui Jalan Darat Weols yang 10 orang ni sangat gigih so weols drive 3 bijik kereta, Ferrari, Ferrara dan sudah tentunya kereta...

How To Eat Healthy With Just 1 Simple Method

How To Eat Healthy With Just 1 Simple Method New year resolution: To eat healthier and lose weight. Sounds familiar? But admittedly, there's just too much nutrition information out there. It's overwhelming and you don't know where to start. What if I tell you there is 1 easy way to eat healthily and eventually help you to shed some weight? Even if I get to eat rice you asked? Yes! All you have to do is practice " The Plate Method " I'm sold. Where Do I Start? Step 1: Get a standard size plate, ideally about 25cm. Step 2: Draw an imaginary line, divide your plate into a half and 2 quarters Step 3: Fill half of the plate with fruits & veggies, one quarter with protein (chicken, eggs, meat, fish, tofu), and one quarter with carbs (rice, noodle, pasta, bread) More Ideas How Your Healthy Plate Should Look Like Source: Facebook Source: Facebook Source: Facebook Source: Facebook Complete your meal with a glass of plain water or a zero-calorie beverage.  This meth...

Apakah Itu Visceral Fat?

Apakah Itu Visceral Fat? Not all fats are created equal katanya. Mari kita kenali dengan lebih lanjut jenis-jenis fat/ lemak yang terdapat dalam badan kita dan apa signifikan simpanan lemak-lemak tersebut.  Terdapat 2 simpanan lemak dalam badan kita iaitu: 1. Subcutaneous fat (SF) - Lemak yang disimpan dibawah kulit i.e lengan, paha, perut. Lemak ini boleh dicubit, dipicit, bersifat sedikit jeli-jeli dan lembik. - Lazimnya, perempuan mempunyai peratusan SF yang lebih tinggi 2. Visceral fat (VF) - Viscera = organ so VF adalah  lemak yang menyelaputi, mengelilingi organ badan kita - Sekitar abdomen. - tidak dapat dicubit atau dipicit, terasa keras kerana terletak dibelakang lapisan otot abdomen.  Apa kepentingan VF ni dan apa kesannya terhadap kesihatan kita? Sedikit VF adalah penting untuk jadi ' cushion ' organ-organ penting seperti jantung, limpa atau hati. Tetapi bila terlalu banyak, ianya boleh membahayakan kesihatan.  Bahaya macam mana? VF ini diangga...