Skip to main content

Perlu Ke Fat Burner Kalau Nak Kurus?

Perlu Ke Fat Burner Kalau Nak Kurus?

Seringkali saya diajukan soalan 

"Okay tak fat burner ni?"

"Apa fat burner terbaik kalau nak kurus?"

"Perlu ke ambik fat burner kalau nak kurus?"

"Ish tak bahaya ke?"

Sebelum ni iols pernah sentuh sedikit cerita pasal fat burner KAT SINI.

Apa Itu Fat Burner?

Fat burner ni adalah supplement yang sering digunakan untuk membakar lemak. Kebanyakkan fat burner yang terdapat di pasaran adalah bersifat termogenik.

Apa Itu Termogenik?

Ianya adalah proses peningkatan metabolisme badan. Apabila metabolisme badan tinggi --> lebih banyak kalori akan dibakar.

Contohnya:

Tanpa fat burner   : penggunaan kalori harian 2000kcal
Dengan fat burner : penggunaan kalori harian 2200kcal

Jadi, fat burner ni sebenarnya bukanlah membakar lemak secara langsung. Bukan makan je terus lemak uols tu cair gitu tau. 

Antara bahan-bahan termogenik yang biasanya digunakan dalam fat burner adalah seperti kafein, guarana, mahuang.

Selamat ke fat burner?

Selamat kalau dibeli daripada pengeluar yang bertauliah, yang dijamin kualitinya. 

Baca kandungan/labelling dan tentukan sendiri samada uols sesuai ke tak dengan bahan-bahan dalam tu.

Kalau korang jenis yang tak boleh minum kopi, tak boleh minum minuman berkafein, seeloknya tak payah ambik thermogenic ataupun pilih supplement penurunan berat badan yang tidak mengandungi kafein. 

Jangan beli berlandaskan populariti dan testimoni melampau.

Ingat ye, kalau ambik masa 10 tahun untuk gemuk, mustahil akan kurus dalam 10 hari.

Ada Kesan Sampingan Tak Fat Burner?

  • Jantung berdegup kencang
  • Resah gelisah
  • Insomnia
  • Cepat marah
Keadaan diatas merupakan sesuatu yang MUNGKIN akan anda alami apabila mengambil bahan termogenik.

Kesan sampingan fat burner sebenarnya adalah tanda bahawa produk tersebut berkesan. 

Kenapa pulak? 

Sebab untuk membakar kalori berlebihan tu memang denyutan jantung itu akan naik.

Bagi iols itu bukan kesan sampingan langsung. Sebab itulah apabila mengambil fat burner, disarankan untuk bersenam TO BURN OFF ALL THAT EXCESS ENERGY.

Tapi...

Korang jangan pulak beli fat burner yang mengandungi bahan-bahan terlarang! itu sah-sah la ada kesan sampingan.

Baca jugak: Banned Weight-Loss Drugs

Perlu Ke Fat Burner Kalau Nak Kurus?

JANGAN GUNAKAN: kalau korang tak reti jaga makan, tak nak bersenam dan mengharapkan supplement untuk kurus semata-mata, mengalami darah tinggi atau masalah jantung.

BOLEH GUNAKAN: kalau korang pandai mengawal pemakanan, aktif bersenam dan tidak mempunyai masalah kesihatan yang serious.

Dalam kita nak turunkan berat badan, 80% adalah daripada pemakanan atau diet dan 20% lagi adalah faktor lain-lain seperti bersenam, stress , fat burner etc.

Kalau korang berjaya mengawal diet, korang dah capai 80% kejayaan. 



Ada Ke Fat Burner Untuk Perempuan Sahaja?

Ada tapi sebenarnya itu cumalah marketing strategy.

Kalau korang baca label produk, kebanyakkan fat burner tidak kira untuk lelaki atau perempuan, hampir sama sahaja bahan-bahannya.

Tetapi harga jauh berbeza!

Semuanya sebab tujuan marketing. Sebab itu penting untuk korang baca label dan fahami produk sebelum membeli. 

Tapi kita pun kena la bijak sikit. Janganlah beli yang bertestosterone, atau bersteroid atau testo-booster. Semak jugak untuk bahan-bahan yang terlarang. 

Apa Fat Burner Yang Terbaik?

Tidak ada yang terbaik untuk semua orang. 

Not even that Garcinia Cambogia yang Dr.Oz berabis promote 'the miracle weight-loss product".

Kenapa?

Sebab badan kita ni semua lain-lain jadi tindak balas terhadap nutrient/ produk pun berbeza. Bukan itu sahaja, pemakanan dan gaya hidup kita juga berbeza.

Apa yang berkesan untuk si polan, tidak semestinya berkesan untuk si anu.

Seperti juga jenis-jenis diet, korang perlu try & error. Cari yang bersesuaian dan berkesan untuk badan uols. 

Bagi sis, takde masalah pun kalau nak gunakan fat burner tapi pastikan cara guna tu betul ye.

Iols ambik fat burner seperti hydroxycut atau cardiocuts HANYA sebelum bersenam sebagai pre-workout. Barulah iols boleh all out berzumba gituhh.

Kalau kita telan fat burner sebijik lepas tu makan tak ingat dunia, satu-satunya benda yang akan kurus adalah dompet kita sis. 

Uols boleh baca article Kevin Zahri pasal fat burner KAT SINI atau daripada bodybuilding.com DISINI.


Pilihan di tangan kita, jadi buatlah pilihan yang terbaik untuk diri kita sendiri. 

Baca Jugak:

1. Produk Kurus: Kenali Bahan Lazim Yang Terkandung Dalam Fat Burner
2. Fat Burner Dan Diet Puaka
3. Weight Loss Hype: Raspberry Ketone And Garcinia Cambogia

Comments

Others Also Read This!

5 Produk Kurus Di Watsons: Jom Kita Review Bahan- Bahan Yang Terkandung Dalam Produk

5 Produk Kurus Di Watsons: Jom Kita Review Bahan- Bahan Yang Terkandung Dalam Produk   Adakah anda antara orang yang pernah beli produk kurus sebab terpengaruh dengan iklan atau testimoni kawan-kawan? Beli tapi kenapa ya tak kurus-kurus?  Okay takpa sis, kita try pulak produk lain. Produk X ni orang cakap bagus, maka korang pun terpengaruh lepas tu beli lepas tu tak nampak result. Frustrating kan? Badan tak kurus pun, yang kurus tu dompet uols je. Produk kurus memang sentiasa laku sepanjang zaman. Kat mana-mana pun ada jual, banyak sangat kat pasaran.  Tapi macam mana kita nak tau yang mana okay, yang mana tak okay dan bazir duit je nak beli? Ha, kenalah jadi pengguna yang bijak sisturs & brother sekalian. Ambik tahu apa bahan-bahan yang terkandung dalm produk tu, fahami macam mana produk ni membantu untuk menurunkan badan.  Baca:  Kenali Bahan Lazim Yang Terkandung Dalam Produk Kurus Atau Fat Burner Barulah kita tidak senang terpengaruh dengan iklan at...

Strawberry Park Resort Cameron Highlands - Secluded Sanctuary For Introverts

 Strawberry Park Resort Cameron Highlands - Introvert's Perfect Sanctuary Picture credit: https://strawberryparkresorts.com/ I'm always on the hunt for an introvert's getaway. As you can probably tell, I love misty mountain retreats. The tranquility, cool crisp air, breathtaking view, the seclusion are just 😍 perfect for introverting. I chanced upon Strawberry Park Resort while staying at SunLight Suite during my last trip to Cameron Highlands.  I was admiring the night view from Sunlight Suite's compound when I saw a well-lit area on the adjacent hill and remembered thinking to myself "Hmm, that looks like an expensive place....but I gotta check it out!" As it turns out, it wasn't that expensive considering the comfort, the facilities, and the invigorating environment.  Hotel Booking I booked through Agoda for a 3-day 2 nights stay, without breakfast for RM720+. Before my trip, I emailed the resort for booking confirmation, coz you know how sometimes A...

Pulau Perhentian Yang Cantik Sampai Speechless - Travelogue Day 1

Pulau Perhentian Yang Cantik Sampai Speechless - Travelogue Day 1 Beautiful! Pulau Perhentian adalah antara destinasi dalam wish list Cik Panda. Dari dulu lagi teringin nak menjejakkan kaki di salah sebuah pulau yang cantik di Malaysia. Plan punya plan, rezeki iols tahun ni bercuti ke Pulau Perhentian. Ye la uols, selama ni iols makan ikan salmon. Tahun ni kita makan ikan kembong ye. Siap cicah air asam lagi. Dari Kuala Lumpur Ke Pulau Perhentian Okay macam mana nak ke Pulau Perhentian yang terletak nunnnn jauh di Terengganu tu? 1. Melalui Udara Kalau rasa nak cepat dan jimat tenaga, uols boleh naik flight ke Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra , Kota Bahru KELANTAN ye.  Iols ulang KELANTAN sebabnya jeti nak ke pulau tu terletak di Besut yang lebih hampir dengan Kota Bahru. Lepas landing tu uols bolehlah ambik teksi ke Jeti Kuala Besut . 2. Melalui Jalan Darat Weols yang 10 orang ni sangat gigih so weols drive 3 bijik kereta, Ferrari, Ferrara dan sudah tentunya kereta...

How To Eat Healthy With Just 1 Simple Method

How To Eat Healthy With Just 1 Simple Method New year resolution: To eat healthier and lose weight. Sounds familiar? But admittedly, there's just too much nutrition information out there. It's overwhelming and you don't know where to start. What if I tell you there is 1 easy way to eat healthily and eventually help you to shed some weight? Even if I get to eat rice you asked? Yes! All you have to do is practice " The Plate Method " I'm sold. Where Do I Start? Step 1: Get a standard size plate, ideally about 25cm. Step 2: Draw an imaginary line, divide your plate into a half and 2 quarters Step 3: Fill half of the plate with fruits & veggies, one quarter with protein (chicken, eggs, meat, fish, tofu), and one quarter with carbs (rice, noodle, pasta, bread) More Ideas How Your Healthy Plate Should Look Like Source: Facebook Source: Facebook Source: Facebook Source: Facebook Complete your meal with a glass of plain water or a zero-calorie beverage.  This meth...

Apakah Itu Visceral Fat?

Apakah Itu Visceral Fat? Not all fats are created equal katanya. Mari kita kenali dengan lebih lanjut jenis-jenis fat/ lemak yang terdapat dalam badan kita dan apa signifikan simpanan lemak-lemak tersebut.  Terdapat 2 simpanan lemak dalam badan kita iaitu: 1. Subcutaneous fat (SF) - Lemak yang disimpan dibawah kulit i.e lengan, paha, perut. Lemak ini boleh dicubit, dipicit, bersifat sedikit jeli-jeli dan lembik. - Lazimnya, perempuan mempunyai peratusan SF yang lebih tinggi 2. Visceral fat (VF) - Viscera = organ so VF adalah  lemak yang menyelaputi, mengelilingi organ badan kita - Sekitar abdomen. - tidak dapat dicubit atau dipicit, terasa keras kerana terletak dibelakang lapisan otot abdomen.  Apa kepentingan VF ni dan apa kesannya terhadap kesihatan kita? Sedikit VF adalah penting untuk jadi ' cushion ' organ-organ penting seperti jantung, limpa atau hati. Tetapi bila terlalu banyak, ianya boleh membahayakan kesihatan.  Bahaya macam mana? VF ini diangga...