Skip to main content

Kulit Menggeleber Bila Berat Badan Turun Mendadak?


Orang yang sama, cuma beza 2 minit.

Sering kali didalam media sosial, banyak perkongsian gambar-gambar atau cerita major weight loss yang sangat WOW!


Daripada 150kg turun 70kg. Daripada tersangat obese dengan kegigihan dan kecekalan, boleh transform jadi langsing.

Seperti tidak pernah gemuk langsung! Takde stretchmarks, takde selulit. 

Lepas tu uols pun bersemangat waja ingin menjadi seperti mereka. Impikan flat abs, bontot yang up, paha yang bebas selulit dan lengan yang cantik terbentuk.

Maka uols pun berusaha jaga makan, exercise separuh mati. Bila boss suruh OT, uols jeling dia lalu berkata

"Boss tak paham ke ha?! Saya kena pegi gym! saya nak KURUS!"

Selepas 3 bulan, 6 bulan, uols pun berjaya kurangkan daripada 100kg ke 60kg tapi masih tidak berpuas hati kerana perut menggeleber, lengan pulak jiggle-jiggle, paha wiggle-wiggle.

Tapi uols tertekan kenapa tak jadi sebijik dalam kisah transformation tu. 

Pendek kata, korang ada banyak excess/ loose skin atau lebihan kulit yang menggeleber.

Sis tak cakap gambar-gambar transformation tu semua tipu. Cuma kebanyakkan gambar/cerita transformation yang kita nampak tidak jujur sepenuhnya.

What we always see in social media.

Apa yang kita jarang nampak tapi inilah proses weight transformation yang jujur


Kalau uols nak follow weight loss transformation, ke fitness ke, sis sarankan follow mereka yang real and relatable. Bukan la follow instapemes Malaysia yang dok posing cantik 24/7 yang kemudian jual teh kurus, obat kurus, waist trainer dan produk kurus lain.  

Sejujurnya, terlalu banyak info tidak betul and cerita dongeng fantasi tentang weight loss.

Pernah ada yang berdebat bila sis dan seorang lagi bertanya "Where did all the loose skin go?" di sekeping gambar transformasi.

Direplynya kita "Pegi gym boleh hilangkan semua tu. I tengok kawan-kawan i pegi gym okay je. Kurus."

Iye memang la kurus, memang hilang berat badan. Ni sis nak khabar kulit-kulit lebihan tu bukan magik hilang macam tu sahja. 

Yang cakap I tengok kawan2 pegi gym tu pernah ke nampak dia bogel depan mata nak assess lebihan kulit dia macam mana. Tak pernah kan?

Major weight loss ada step 1, 2 dan 3 tapi yang ditunjukkan cuma step 1 dan 3. Haaa gitu la.

Apa yang tidak ditunjukkan adalah macam mana rupa lebihan kulit selepas penurunan berat badan yang drastik sebelum pembedahan plastik untuk membuang lebihan kulit tu.

Uols harus baca REAL TRANSFORMATION AND THIS. very honest and real. Dan dia tidak segan untuk tunjuk perkara sebenar.

Kulit kita adalah organ terbesar dan ianya boleh meregang sesuai dengan pertambahan berat badan. 

Namun apabila kita kehilangan berat badan dengan banyak dan mendadak, kulit mempunyai keupayaan yang terbatas untuk kembali ke bentuk asal dan ini juga dipengaruhi oleh beberapa faktor seperti umur, jantina dan genetik. 

Okay uols bayangkan macam ni.

Kulit adalah belon yang ditiup sampai mengelembung besar. Udara dalam belon itu pulak adalah lemak. 

Bila uols lepaskan udara dalam belon, belon tu akan menggeleber kan? 

Ha begitu la juga kulit kita manusia ni. 

Sis ni dulu takde la sampai tahap obese tapi 70kg untuk 150cm semasa berusia 15 tahun tu nightmare la jugak kan. Walaupun begitu, sis ada loose skin di lengan dan sedikit di perut dan belakang.

Setiap kali melambai-lambai, ada chicken wing arms menggeleber gitu kan. Kawan iols siap bagi nama "Jelly-jelly" lagi.

So macam mana nak hilangkan loose skin tu?

Kalau loose skin uols sedikit sahaja dan cuma di bahagian spesifik, dermatologist boleh menggunakan alat 
non-invasive untut mengetatkan kulit.

Tetapi untuk mereka yang terlalu banyak lebihan kulit, tiada cara lain melainkan pembedahan untuk membuang kulit-kulit lebihan tersebut.

Doktor bedah akan membuang kulit lebihan daripada perut, belakang badan, paha, lengan, dada —dengan syarat uols boleh maintain berat yang sama untuk 6 bulan.

Jika terlalu banyak bahagian badan yang terlibat, pembedahan perlu dilakukan beberapa peringkat untuk mengurangkan risiko pembedahan dan kesakitan selepas pembedahan. 

Macam mana pulak nak kurangkan loose skin ni?

1. Elakkan penurunan berat yang mendadak - slow and steady. Target 1-2kg dalam satu minggu.

2. Buat strentgh atau weight training - Jangan terlalu bergantung dengan diet dan cardio sahaja untuk kurus. Uols perlu membina otot untuk 'mengisi' ruang-ruang kosong yang dulunya diisi oleh lemak-lemak

3. Boost your body's collagen production - pastikan diet uols kaya protein, omega 3 dan vitamin C kerana nutrien ini merangsang penghasilan kolagen badan. Pastikan minum air dengan cukup ye uols!


READ MORE HERE

http://www.mensfitness.com/weight-loss/burn-fat-fast/can-you-get-rid-loose-skin-after-major-weight-loss

https://authoritynutrition.com/loose-skin-after-weight-loss/

Comments

Others Also Read This!

Strawberry Park Resort Cameron Highlands - Secluded Sanctuary For Introverts

 Strawberry Park Resort Cameron Highlands - Introvert's Perfect Sanctuary Picture credit: https://strawberryparkresorts.com/ I'm always on the hunt for an introvert's getaway. As you can probably tell, I love misty mountain retreats. The tranquility, cool crisp air, breathtaking view, the seclusion are just 😍 perfect for introverting. I chanced upon Strawberry Park Resort while staying at SunLight Suite during my last trip to Cameron Highlands.  I was admiring the night view from Sunlight Suite's compound when I saw a well-lit area on the adjacent hill and remembered thinking to myself "Hmm, that looks like an expensive place....but I gotta check it out!" As it turns out, it wasn't that expensive considering the comfort, the facilities, and the invigorating environment.  Hotel Booking I booked through Agoda for a 3-day 2 nights stay, without breakfast for RM720+. Before my trip, I emailed the resort for booking confirmation, coz you know how sometimes A...

Porn Puaka Di Gym

Tajuk mengundang kontroversi Sis ni bukan apa rajin pergi gym, selain nak bersenam, iols juga suka mencuci mata. Bukan setakat mencuci mata dengan jantan helok (I'm still hoping sebab gym iols pegi tu SENDUU), sis juga suka melihat gegadis yang fefeeling gedik dengan bermacam fesyen di gym tu. Biasanya gegadis newbie ni macam cendawan. Muncul sekejap di kala azam baru masih utuh yakni di awal tahun atau selepas perayaan di mana memasing nak kurus.  Tunggulah 2 bulan kemudian langsung tak nampak batang hidung ataupun buttcheeks. Eh? Sebenarnya salah satu benda Cik Panda nak cerita pasal butt cheeks. Butt cheeks are absolutely NO NO except at the pool or beach when you are in your swimsuit.  Cik Panda tak jealous la uols sebab Cik Panda tak hingin pun nak ada bontot yang jelly welly tu. ZAssssss So hari tu ada sorang minah ni baru 1st time iols nampak kat gym, tengah workout dengan bopren dia la gitu. Pakai sports bra je dengan really short shorts yang menampakkan ...

Pulau Perhentian Yang Cantik Sampai Speechless - Travelogue Day 1

Pulau Perhentian Yang Cantik Sampai Speechless - Travelogue Day 1 Beautiful! Pulau Perhentian adalah antara destinasi dalam wish list Cik Panda. Dari dulu lagi teringin nak menjejakkan kaki di salah sebuah pulau yang cantik di Malaysia. Plan punya plan, rezeki iols tahun ni bercuti ke Pulau Perhentian. Ye la uols, selama ni iols makan ikan salmon. Tahun ni kita makan ikan kembong ye. Siap cicah air asam lagi. Dari Kuala Lumpur Ke Pulau Perhentian Okay macam mana nak ke Pulau Perhentian yang terletak nunnnn jauh di Terengganu tu? 1. Melalui Udara Kalau rasa nak cepat dan jimat tenaga, uols boleh naik flight ke Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra , Kota Bahru KELANTAN ye.  Iols ulang KELANTAN sebabnya jeti nak ke pulau tu terletak di Besut yang lebih hampir dengan Kota Bahru. Lepas landing tu uols bolehlah ambik teksi ke Jeti Kuala Besut . 2. Melalui Jalan Darat Weols yang 10 orang ni sangat gigih so weols drive 3 bijik kereta, Ferrari, Ferrara dan sudah tentunya kereta...

How To Eat Healthy With Just 1 Simple Method

How To Eat Healthy With Just 1 Simple Method New year resolution: To eat healthier and lose weight. Sounds familiar? But admittedly, there's just too much nutrition information out there. It's overwhelming and you don't know where to start. What if I tell you there is 1 easy way to eat healthily and eventually help you to shed some weight? Even if I get to eat rice you asked? Yes! All you have to do is practice " The Plate Method " I'm sold. Where Do I Start? Step 1: Get a standard size plate, ideally about 25cm. Step 2: Draw an imaginary line, divide your plate into a half and 2 quarters Step 3: Fill half of the plate with fruits & veggies, one quarter with protein (chicken, eggs, meat, fish, tofu), and one quarter with carbs (rice, noodle, pasta, bread) More Ideas How Your Healthy Plate Should Look Like Source: Facebook Source: Facebook Source: Facebook Source: Facebook Complete your meal with a glass of plain water or a zero-calorie beverage.  This meth...

10 Best Staycation Places In Malaysia For Nature-Loving Introverts

10 Best Staycation Places In Malaysia For Nature-Loving Introverts  Image: Unsplash/Keenan Barber For an introvert, vacations can sometimes be overwhelming and unpleasant .  Sensory overstimulation can quickly deplete their energy and turns what's supposed to be a rejuvenating getaway into a nightmare. Read: 4 Tactics For Making Travel Less Overwhelming For Introverts I've had my fair share of "nightmarish-energy-draining" vacations and I can honestly tell you, it's no fun. I came back tired, cranky, and definitely need a post-vacation vacation to recharge 😛 How to avoid "introverts-nightmare-vacation"? 3 words. Planning, planning, and planning. From types of places to stay (definitely big no no to hostels/shared dorms), things to do (clubbing every night? NO THANKS), even people to go on trips with. Read:  15 Travel Tips Every Introvert Needs To Know Generally speaking, introverts love to be in nature .  If you consider yourself a nature-loving introve...