Skip to main content

Jom Ke Jogjakarta - Candi Prambanan Yang Mengagumkan!

Jom Ke Jogjakarta - Candi Prambanan Yang Mengagumkan

Silalah baca Day 1 dan Merapi Sunrise Tour

Selesai sahaja di gunung Merapi tu lebih kurang pukul 8am, weols bergerak pulak ke Candi Prambanan.

Macam biasa, sambung membuta dalam kereta jadi jarak perjalanannya kurang diketahui. Mungkin kalau sudah dibawak mengelilingi planet Pluto pun idoklah weols sedar.

Dalam perjalanan ke candi tu, weols dibawa bersarapan di sebuah tempat makan ni, quite fancy, a touristy place and not the warung or road side stalls. Harga makanan pun mestilah harga tourist kan. 

Takpelah uols, perut dah lapar kita makan sajooo dan permandangan dia pun not bad.

Yang tak boleh blahnya, selepas bayar makanan tu, supir weols dan staff kat sana siap promote suruh beli tiket ke Candi Prambanan dari diorang. Untuk 2 orang, 650k katanya.

Lagi murah sikit dari beli kat sana.

Hmmmm iols pun macam "Am I being scammed here?"

Tapi iols beli jugak dari restaurant tu. Kahhh!

Well, takde banyak beza pun lah sebab godek-godek kat internet, entrance fee ke Candi Prambanan dalam IDR 337,500 (RM 96) per adult. Lebih kurang je kan. Takpelah, weols bersangka baik. hihi

Apabila ke Jogja, Candi Prambanan adalah antara tempat yang harus dikunjungi selain Candi Borobudur


Uols boleh je nak pegi dua-dua candi, tiket pun sebenarnya lebih murah kalau uols pegi dua-dua tempat tapi iols memilih Prambanan sebab Borobudur lebih popular dan sudah tentu lebih ramai orang.

Iols malas bersesak.

Jalan sekitar ke Candi Prambanan ni waduh macet bangat dongg. Oh lupa, hari tersebut adalah hari sabtu. Maka berduyun-duyunlah orang berkunjung ke tapak warisan dunia UNESCO ini.

Cuaca hari tu pulak terlebih mengizinkan sehingga weols rentung dan menjadi gadis tinted. 

By the way, once you set your eyes on this largest Hindu temple in Indonesia and one of the biggest in South East Asia, you'll be so amazed by the sight.

How majestic it stood against the blue cloudless sky. I was in awe again. 

All I could think about was how did they build this thousand of years ago and how hot the day was. 

IT WAS SCORCHING HOT!

Anyway, there is this indescribable feeling in me as I stood among the temples, touching the stones, bricks, and carvings, appreciating the architecture and at the same time thinking

"I'm touching something that is thousands of years old!" 

I think too much.

We spent quite sometime exploring the temples. There were quite a number of candi you can go up to, but the main ones would be Candi Shiva, Candi Vishnu and Candi Brahma.


Maybe this was their story book many years ago. So instead of flipping books, they go around the building to read about the next chapter. 

I imagine too much.


And this, looks like a page from some torture storybooks?


Feeling like Lara Croft bebeh! 

Well, more like Lara Cough Cough. it's quite hard to get this photo because there were SOOOOO many people around.


Tempeh for life!

Kot-kot la kalau uols rabun dan tak dapat nampak candi yang sebesar alam tu. ahahaha


Sekali lagi diingatkan ye, cuaca sangat panas dan uols dinasihatkan menbawa topi, payung dan bergelen-gelen air. Cuaca panas ni membuatkan iols cepat penat jadi weols tak explore kawasan sekeliling dia sangat.

Kawasan sekeliling Prambanan ni ada sebuah muzium, taman dan pelbagai aktiviti lain. Ada jugak tempat-tempat dan props menarik untuk ambik gambar, tapi uols harus tau ye, just like most things in Jogja, kebanyakkan props ni dikenakan bayaran sebelum mengambil gambar.

Keluar sahaja daripada kawasan candi, uols akan melalui kawasan menjual pelbagai souvenir. Kat sini murah jugak kalau korang nak beli.
Everything comes with cili padi
Iols macam biasalah beli makanan jeh. Kengkonon nak pegi Jl Malioboro lagi beli souvenir kat sana sebelum balik Malaysia, tapi tak sempat ponnn. 

So uols, jangan jadi macam iols. Boleh je beli kat sini kalau ada kesempatan. 

Walaupun weols ada beberapa jam lagi untuk menggunakan perkhidmatan supir, masa tu iols cuma nak balik tido je

"Mas kita pulang ke hotel aja ya."

"Oh ya mbak, besoknya mau ke mana ya?"

Sepatutnya iols book driver untuk 2 hari. Besoknya bercadang untuk ke Pantai Timang, Kalibiru, Jurang Tembelan dan Hutan Pinus. Tapi bila borak-borak dengan Mas Agung, perjalanan ke Pantai Timang, ulang-alik saja sudah memakan masa 5 jam, itu pun kalau jalan tidak sesak.

These long journey, being stuck in traffic is such a waste of time and energy. Traffic in Jogja hmmm I would rather be stuck in KL traffic. Enough said.

"Besoknya cancel aja ya Mas." Nasib baik tak bayar deposit lagi. Hewhew.

So we went back to the hotel, rest and take it easy for the rest of the day, like 2 retired lifeless senior citizens.

Comments

Others Also Read This!

Strawberry Park Resort Cameron Highlands - Secluded Sanctuary For Introverts

 Strawberry Park Resort Cameron Highlands - Introvert's Perfect Sanctuary Picture credit: https://strawberryparkresorts.com/ I'm always on the hunt for an introvert's getaway. As you can probably tell, I love misty mountain retreats. The tranquility, cool crisp air, breathtaking view, the seclusion are just 😍 perfect for introverting. I chanced upon Strawberry Park Resort while staying at SunLight Suite during my last trip to Cameron Highlands.  I was admiring the night view from Sunlight Suite's compound when I saw a well-lit area on the adjacent hill and remembered thinking to myself "Hmm, that looks like an expensive place....but I gotta check it out!" As it turns out, it wasn't that expensive considering the comfort, the facilities, and the invigorating environment.  Hotel Booking I booked through Agoda for a 3-day 2 nights stay, without breakfast for RM720+. Before my trip, I emailed the resort for booking confirmation, coz you know how sometimes A...

Porn Puaka Di Gym

Tajuk mengundang kontroversi Sis ni bukan apa rajin pergi gym, selain nak bersenam, iols juga suka mencuci mata. Bukan setakat mencuci mata dengan jantan helok (I'm still hoping sebab gym iols pegi tu SENDUU), sis juga suka melihat gegadis yang fefeeling gedik dengan bermacam fesyen di gym tu. Biasanya gegadis newbie ni macam cendawan. Muncul sekejap di kala azam baru masih utuh yakni di awal tahun atau selepas perayaan di mana memasing nak kurus.  Tunggulah 2 bulan kemudian langsung tak nampak batang hidung ataupun buttcheeks. Eh? Sebenarnya salah satu benda Cik Panda nak cerita pasal butt cheeks. Butt cheeks are absolutely NO NO except at the pool or beach when you are in your swimsuit.  Cik Panda tak jealous la uols sebab Cik Panda tak hingin pun nak ada bontot yang jelly welly tu. ZAssssss So hari tu ada sorang minah ni baru 1st time iols nampak kat gym, tengah workout dengan bopren dia la gitu. Pakai sports bra je dengan really short shorts yang menampakkan ...

5 Produk Kurus Di Watsons: Jom Kita Review Bahan- Bahan Yang Terkandung Dalam Produk

5 Produk Kurus Di Watsons: Jom Kita Review Bahan- Bahan Yang Terkandung Dalam Produk   Adakah anda antara orang yang pernah beli produk kurus sebab terpengaruh dengan iklan atau testimoni kawan-kawan? Beli tapi kenapa ya tak kurus-kurus?  Okay takpa sis, kita try pulak produk lain. Produk X ni orang cakap bagus, maka korang pun terpengaruh lepas tu beli lepas tu tak nampak result. Frustrating kan? Badan tak kurus pun, yang kurus tu dompet uols je. Produk kurus memang sentiasa laku sepanjang zaman. Kat mana-mana pun ada jual, banyak sangat kat pasaran.  Tapi macam mana kita nak tau yang mana okay, yang mana tak okay dan bazir duit je nak beli? Ha, kenalah jadi pengguna yang bijak sisturs & brother sekalian. Ambik tahu apa bahan-bahan yang terkandung dalm produk tu, fahami macam mana produk ni membantu untuk menurunkan badan.  Baca:  Kenali Bahan Lazim Yang Terkandung Dalam Produk Kurus Atau Fat Burner Barulah kita tidak senang terpengaruh dengan iklan at...

Adventure Time In Taman Negara Pahang - Day 1

Adventure Time In Taman Negara Pahang Image credit: Mutiara Taman Negara My last memorable trip was that rejuvenating retreat in Cameron Highlands . So, I vowed to make 2023 as memorable as possible, and visit new places as much as money and time would allow. This Taman Negara trip marks my first trip for 2023 and I would highly recommend all nature lovers to visit.  Absolutely memorable! It only took less than a month to gather 6 adventure kakis, plan, and book the trip.  Easy peasy lemon squeezy.  Accommodations in Taman Negara Pahang There are a lot of places you can stay in Kuala Tahan .  We booked Mutiara Taman Negara for convenience and resort vibe which I'm a sucker for. I just have this crazy attraction for a wooden chalet in a jungle. Anyway, Mutiara Taman Negara is the only resort that is located within Taman Negara, overlooking Sg. Tembeling.  They offered several attractive packages that include accommodations, meals, and activities. We booked ...

Pulau Perhentian Yang Cantik Sampai Speechless - Travelogue Day 1

Pulau Perhentian Yang Cantik Sampai Speechless - Travelogue Day 1 Beautiful! Pulau Perhentian adalah antara destinasi dalam wish list Cik Panda. Dari dulu lagi teringin nak menjejakkan kaki di salah sebuah pulau yang cantik di Malaysia. Plan punya plan, rezeki iols tahun ni bercuti ke Pulau Perhentian. Ye la uols, selama ni iols makan ikan salmon. Tahun ni kita makan ikan kembong ye. Siap cicah air asam lagi. Dari Kuala Lumpur Ke Pulau Perhentian Okay macam mana nak ke Pulau Perhentian yang terletak nunnnn jauh di Terengganu tu? 1. Melalui Udara Kalau rasa nak cepat dan jimat tenaga, uols boleh naik flight ke Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra , Kota Bahru KELANTAN ye.  Iols ulang KELANTAN sebabnya jeti nak ke pulau tu terletak di Besut yang lebih hampir dengan Kota Bahru. Lepas landing tu uols bolehlah ambik teksi ke Jeti Kuala Besut . 2. Melalui Jalan Darat Weols yang 10 orang ni sangat gigih so weols drive 3 bijik kereta, Ferrari, Ferrara dan sudah tentunya kereta...