Skip to main content

Cik Panda Calon Isteri Terbaik

Zassss. Tajuk harus meletup uols. Lagipun kita harus sentiasa memuji diri sendiri. 

Bukan kah memuji diri sendiri itu lebih mulia dari minta puji?Hehe

Sejak dua menjak ni memang Cik Panda rajin memasak uols, calon isteri terbaik katakan.

Ye betul, iols akan berkahwin bulan May. Tapi iols tak tau lagi la tahun bila. Mungkin 2030? 

Uols tunggulah sampai mereput. Hihi

By the way, Cik Panda rasa kebelakangan ni jarang pulak update blog dengan cerita baru. Asyik recycle cerita lama. Busy uols. Lepas balik cuti hari tu, terus bertugas kat roadshow. 

Bila bertugas di roadshow, iols rasa diri ini seperti gadis litar. Jual muka sambil fefeeling cantek kat situ, berpura-pura busy. Choiii. Janganlah boss iols baca ni. Hihi.

Tak tak. Sebenarnya iols betul-betul buat kerja. 

Mesti uols rindu dengan (mis)adventure iols kan dengan jantan-jantan puaka sekalian?

Sorry to disappoint tapi takde dah cerita merepek jantan sial sebab Cik Panda dah insaf-ish. Heh.

Anyway, hari tu iols ada beli Dessini Grill Pan kat Lazada. Murah! only RM62 and postage pun cepat. Tapi yang bengongnya instead of hantar pegi Bangsar Shopping Centre, dia hantar kat Bangsar Village.

You've got navigation problem la brader.
Bila dah dapat pan tu, iols super excited la nak buat grilled chicken. Pan ni boleh buat ikan bakar, bakar pizza or even baking tau.

Disebabkan iols rushing masa nak masak tu, iols pakai sos BBQ yang dalam botol tu instead of made from scratch and marinate lama-lama. And sos instant macam tu buat ayam cepat hangus.
Punya lah buruk gambar dia ambik ni. ish
Orang yang makan tu cakap sedap la tapi disebabkan iols ni domestic goddess, iols tak berpuas hati lagi dengan rasa grill chicken tu. Macam ada yang kurang. 

Next is grilled salmon. It's already in the fridge, marinating with awesomeness.

Semalam kebetulan iols off and housemate iols pun off. Makanya hantu puaka nenek kebayan berbisik-bisik di telinga iols

"Bake something bake something bake something."

Amboi kelas nenek kebayan speaking.

So I baked Banana Chocolate Chip Cake.
Sangat senang dan sangat sedap. Semua yang makan cakap sedap so memang sedap la kan. Bukan iols yang puji diri sendiri.


Resipi ni dari blog Azlita Masam Manis. Thank you for sharing!

Bahan A
150 gm marjerin atau butter
150 gm gula kastor 
3 biji telor
100 gm susu segar
100 gm pisang ranum yang dilecek
1/2 sudu teh esen pisang ~ Iols tak letak 

Bahan B
200 gm tepung berprotein rendah , tepung kek atau tepung naik sendiri
30 gm chocolate rice ~ Iols pakai choc chips and main agak tak timbang pon
1/4 sudu teh soda bikarbonat

Hiasan
2 biji pisang ~ dipotong nipis bulat ~ Iols tak letak
1/4 cawan hirisan badam ~ goreng tanpa minyak sikit bagi rangup and harum

Panaskan oven pada suhu 170 C
Sediakan loyang 8 X 3 X 3 inc, griskan dengan butter

Pukul marjerin atau mentega dan gula hingga nampak keputihan.
Masukkan telor satu per satu ~ pastikan pukul telor hingga bercampur rata, baru dimasukkan yang berikutnya dan pukul hingga sebati.
Secara berselang seli, masukkan tepung (tepung dan soda ni campur dan ayak)  dan susu, adun rata.
Perlahan-lahan masukkan pula pisang lecek dan gaul sebati dengan spatula.
masukkan coklat cip dan gaul rata
Tuangkan ke dalam loyang saiz 8x3x3 inci yang telah digris dan dialas 
Ratakan adunan dan susun hirisan pisang di atasnya. ~ iols tak letak
Taburkan kekacang di atas kek
Bakar dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 170C selama 40 minit/hingga masak.

Kek ni memang sedap uols. Gebu, moist dan tak padat. Lepas tu ada badam so dia macam crunchy-crunchy and lemak-lemak gitu.

Cik Panda approved!

Comments

Others Also Read This!

Strawberry Park Resort Cameron Highlands - Secluded Sanctuary For Introverts

 Strawberry Park Resort Cameron Highlands - Introvert's Perfect Sanctuary Picture credit: https://strawberryparkresorts.com/ I'm always on the hunt for an introvert's getaway. As you can probably tell, I love misty mountain retreats. The tranquility, cool crisp air, breathtaking view, the seclusion are just 😍 perfect for introverting. I chanced upon Strawberry Park Resort while staying at SunLight Suite during my last trip to Cameron Highlands.  I was admiring the night view from Sunlight Suite's compound when I saw a well-lit area on the adjacent hill and remembered thinking to myself "Hmm, that looks like an expensive place....but I gotta check it out!" As it turns out, it wasn't that expensive considering the comfort, the facilities, and the invigorating environment.  Hotel Booking I booked through Agoda for a 3-day 2 nights stay, without breakfast for RM720+. Before my trip, I emailed the resort for booking confirmation, coz you know how sometimes A...

Porn Puaka Di Gym

Tajuk mengundang kontroversi Sis ni bukan apa rajin pergi gym, selain nak bersenam, iols juga suka mencuci mata. Bukan setakat mencuci mata dengan jantan helok (I'm still hoping sebab gym iols pegi tu SENDUU), sis juga suka melihat gegadis yang fefeeling gedik dengan bermacam fesyen di gym tu. Biasanya gegadis newbie ni macam cendawan. Muncul sekejap di kala azam baru masih utuh yakni di awal tahun atau selepas perayaan di mana memasing nak kurus.  Tunggulah 2 bulan kemudian langsung tak nampak batang hidung ataupun buttcheeks. Eh? Sebenarnya salah satu benda Cik Panda nak cerita pasal butt cheeks. Butt cheeks are absolutely NO NO except at the pool or beach when you are in your swimsuit.  Cik Panda tak jealous la uols sebab Cik Panda tak hingin pun nak ada bontot yang jelly welly tu. ZAssssss So hari tu ada sorang minah ni baru 1st time iols nampak kat gym, tengah workout dengan bopren dia la gitu. Pakai sports bra je dengan really short shorts yang menampakkan ...

Adventure Time In Taman Negara Pahang - Day 1

Adventure Time In Taman Negara Pahang Image credit: Mutiara Taman Negara My last memorable trip was that rejuvenating retreat in Cameron Highlands . So, I vowed to make 2023 as memorable as possible, and visit new places as much as money and time would allow. This Taman Negara trip marks my first trip for 2023 and I would highly recommend all nature lovers to visit.  Absolutely memorable! It only took less than a month to gather 6 adventure kakis, plan, and book the trip.  Easy peasy lemon squeezy.  Accommodations in Taman Negara Pahang There are a lot of places you can stay in Kuala Tahan .  We booked Mutiara Taman Negara for convenience and resort vibe which I'm a sucker for. I just have this crazy attraction for a wooden chalet in a jungle. Anyway, Mutiara Taman Negara is the only resort that is located within Taman Negara, overlooking Sg. Tembeling.  They offered several attractive packages that include accommodations, meals, and activities. We booked ...

Apakah Itu Visceral Fat?

Apakah Itu Visceral Fat? Not all fats are created equal katanya. Mari kita kenali dengan lebih lanjut jenis-jenis fat/ lemak yang terdapat dalam badan kita dan apa signifikan simpanan lemak-lemak tersebut.  Terdapat 2 simpanan lemak dalam badan kita iaitu: 1. Subcutaneous fat (SF) - Lemak yang disimpan dibawah kulit i.e lengan, paha, perut. Lemak ini boleh dicubit, dipicit, bersifat sedikit jeli-jeli dan lembik. - Lazimnya, perempuan mempunyai peratusan SF yang lebih tinggi 2. Visceral fat (VF) - Viscera = organ so VF adalah  lemak yang menyelaputi, mengelilingi organ badan kita - Sekitar abdomen. - tidak dapat dicubit atau dipicit, terasa keras kerana terletak dibelakang lapisan otot abdomen.  Apa kepentingan VF ni dan apa kesannya terhadap kesihatan kita? Sedikit VF adalah penting untuk jadi ' cushion ' organ-organ penting seperti jantung, limpa atau hati. Tetapi bila terlalu banyak, ianya boleh membahayakan kesihatan.  Bahaya macam mana? VF ini diangga...

10 Best Staycation Places In Malaysia For Nature-Loving Introverts

10 Best Staycation Places In Malaysia For Nature-Loving Introverts  Image: Unsplash/Keenan Barber For an introvert, vacations can sometimes be overwhelming and unpleasant .  Sensory overstimulation can quickly deplete their energy and turns what's supposed to be a rejuvenating getaway into a nightmare. Read: 4 Tactics For Making Travel Less Overwhelming For Introverts I've had my fair share of "nightmarish-energy-draining" vacations and I can honestly tell you, it's no fun. I came back tired, cranky, and definitely need a post-vacation vacation to recharge 😛 How to avoid "introverts-nightmare-vacation"? 3 words. Planning, planning, and planning. From types of places to stay (definitely big no no to hostels/shared dorms), things to do (clubbing every night? NO THANKS), even people to go on trips with. Read:  15 Travel Tips Every Introvert Needs To Know Generally speaking, introverts love to be in nature .  If you consider yourself a nature-loving introve...