Skip to main content

Pulau Perhentian Travelogue Day 4

Breakfast view every morning
Hei! kenapa tiba-tiba ada Day 4?

Meh la baca Day 1, Day 2 dan Day 3 dulu.

Ahhh Day 4 adalah hari yang agak menyedihkan sebab time to say good bye to Perhentian.

Iols bangun dengan penuh semangat pukul 8am dan berlari-lari anak ke tingkat bawah (yes the banglo is 2 storey), tapi iols terkesima kerana mak-mak hayam semua masih tido lagi!!

Maigawadddd uols!

This is Perhentian. Kalau nak tido kat KL pun boleh tido

Padahal iols bangun awal sebab hari ni turn iols buffet breakfast. Hihi

Bila iols buka jendela wowww! It's a beautiful sunny morning!



Sampai hati kan. Bila iols nak balik baru lah dia sunny dan cerah macam ni. 2 hari lepas mendung je, macam perempuan tengah PMS. Aihhh

Our boat leaves at 12pm so we had plenty of time to laze around, take more pictures, soaking in the sun and amazing scenery, laidback pace around here before we head back to the city.

We checked out at 11.30am, waited at the jetty and of course there's endless photo taking, selfies session.



It was such a beautiful day! And it's so hard to say good bye.

Aihhh. Emosi pulak.

TRAVELING TIPS: Always bring along wound care supplies I.e handiplast, minyak gamat ke pape sebab sah-sah akan ada yang injured. Macam weols, ada beberapa mangsa yang luka kaki kena coral lah batu lah. Selain sunblock, bawak aloe vera gel for aftersun care. 

So dengan muka masing-masing 50 shades darker walaupun sapu berkilo-kilo sunblock but with heart full of memories, weols pun naik atas bot dan menghala ke jeti Kuala Besut.

The water was a bit choppy though so naik bot pun terasa macam naik kuda. Hentakan bot tu bila kena ombak yang tinggi, fuhh astagalahhhh. Jatuh peranakan iols.

Abe bot tu siap tanya ada siapa-siapa yang pregnant tak.

Mungkin ada risiko keguguran di situ kalau dia bawak laju sangat?

Dalam 1km nak sampai ke jeti Kuala Besut tiba-tiba bot berhenti tengah laut.

Eh abe ni dah kenapa berhenti tengah laut macam ni? Takkan weols nak snorkelling kat sini pulak?

"You sit here. sit here. Don't move." kata abe kepada mat dan mek salleh yang naik bot sekali dengan weols.

Maigawddd. What is the happened?

"Minyak habis"

ABE!!! Hang nak kena nih

"Minyak ada tapi lupa nak bancuh minyak 2T. Hehe. Jap jap"

Dia boleh buat lawak macam tu pulak time ni?!

Ada ke patut lupa nak bubuh minyak?
All 50 shades darker
Haiilaaahhh. Nasib baik la dia ada minyak dalam bot tu. Kalau tak silap hari bulan ada yang berenang ke jeti. Ataupun dibaham jerung.

Ai is harap-harap abe tu dibaham jerung bukannya weols.

Weols SELAMAT sampai di jeti dalam pukul 1.30, collected our cars and head to Kuala Terengganu for lunch and some shopping kat Pasar Payang Kuala Terengganu.

Kat Pasar Payang ni ada MACAM-MACAM termasuk kain batik, sutera, songket, souvenirs, keropok lekor, jeruk-jeruk. Macam-macamlah.

Anak ikan pun ada. 

Click here if you want more info on Pasar Payang

Weols tak shopping sangat pun sebab kesuntukkan masa. Ye lah sampai KT pun dah dekat 4pm. Tapi yang penting iols beli rempah Tomyam and rempah ikan bakar.

Mampu?!

So the calon isteri terbaik.

Dari Pasar Payang weols gerak pulak ke Seberang Takir nak beli Keropok Lekor BTB

Iols mana tau keropok lekor yang best kat Terengganu ni. Mak-mak hayam ni la yang tau. Ai is just the follow.

Apparently this is one of the famous keropok lekor in town. Uols boleh click link di atas untuk maklumat yang lebih lanjut tentang produk dia ye. 

Weols gerak dari KT nak ke KL pun dah hampir 7pm. Dekat nak maghrib weols berhenti kat R&R Ajil sebab ada yang nak solat.

Bercerita pasal R&R Ajil ni, masa breakfast tu, Arie si Ratu Kayangan/Nenek Kebayan bukak cerita.

Nak dijadikan cerita, masa LPT baru dibina, R&R Ajil pun tak siap lagi, ada sorang pakcik ni driving lewat malam dari utara nak balik ke KL ke mana ntah. Uols tau la LPT ni kalau lewat malam sunyi sepi.

"Hmm perut lapar pulak"

Bila lalu kat satu R&R ni, eh ramainya orang dan meriah pulak tu. So pakcik tu pun singgah la kat R&R tu rehatkan badan sekejap dan order Meehoon Goreng. 

Bila perut kenyang dan badan dah tak penat sangat, pakcik ni pun teruskan perjalanan ke KL. Bila sampai kat rumah, orang rumah tanya la dah makan ke belum.

"Dah makan dah kat R&R Ajil tadi, meehoon goreng."

"Tapi abang, R&R Ajil tak bukak lagi?!?!?"

Errrkk....

Jadi apakah yang pakcik tu makan tadi? 

Sehingga kini masih menjadi misteri

So masa weols tunggu kawan-kawan yang solat tu, kalau ada antara weols yang beli air

"Are you sure that's really water?"

Chooooiiiiiii

Okay berbalik kepada cerita weols, weols selamat sampai di KL dalam pukul 11.30pm. Back to reality katanya.

Memang ajaib. Balik KL ni cepat pulak rasanya.

Since dah balik KL nih, bermulalah episod baru iaitu "ALAMAK SEMUA ORANG TEGUR IOLS DAH GELAP!!"

Pergi bercuti kat pulau mestilah gelap uols sebab berjemur. Kalau dok putih cerah pucat tu baik tak payah pergi pulau kan. Baik uols bercuti, snorkelling dalam mall jeh.

Maka keluarlah ayat pujuk diri sendiri  "alah this is healthy tan la. Tan tu kan exotic. Mat-mat salleh ni suka yang exotic. Diorang mana pandang yang tipikal Asian yang putih cerah mulus."

Weols fefeeling je tan, exotic, ala-ala Latina Paloma Sanchez gitu padahal sebenarnya masing-masing muka dah macam apa dah. Kalau tan yang glowing sekata tu takpelah uols.

Ni dengan kulit mengelupas, tona tak sekata, menggerutu, berminyak lagi sah-sahlah masing-masing mental breakdown untuk 2 bulan. 

Kalau uols nak carik iols, carik iols kat belakang esbok ye. Duduk belakang esbok 2 bulan sambil sental kulit terbakar pakai clorox.
Until our next trip bebeh!

Comments

Others Also Read This!

5 Produk Kurus Di Watsons: Jom Kita Review Bahan- Bahan Yang Terkandung Dalam Produk

5 Produk Kurus Di Watsons: Jom Kita Review Bahan- Bahan Yang Terkandung Dalam Produk   Adakah anda antara orang yang pernah beli produk kurus sebab terpengaruh dengan iklan atau testimoni kawan-kawan? Beli tapi kenapa ya tak kurus-kurus?  Okay takpa sis, kita try pulak produk lain. Produk X ni orang cakap bagus, maka korang pun terpengaruh lepas tu beli lepas tu tak nampak result. Frustrating kan? Badan tak kurus pun, yang kurus tu dompet uols je. Produk kurus memang sentiasa laku sepanjang zaman. Kat mana-mana pun ada jual, banyak sangat kat pasaran.  Tapi macam mana kita nak tau yang mana okay, yang mana tak okay dan bazir duit je nak beli? Ha, kenalah jadi pengguna yang bijak sisturs & brother sekalian. Ambik tahu apa bahan-bahan yang terkandung dalm produk tu, fahami macam mana produk ni membantu untuk menurunkan badan.  Baca:  Kenali Bahan Lazim Yang Terkandung Dalam Produk Kurus Atau Fat Burner Barulah kita tidak senang terpengaruh dengan iklan atau testimoni. Jom kita tengok

Guide To First Dates For Dummies

Guide To First Dates For Dummies While I'm not exactly an expert in relationships, first dates, and stuff, I've had a few learning experiences and a panel of consultants.  I feel the need to share with you, especially guys, a few do's and don'ts of a first date.  Basically to give you some idea of what girls expect on a first date and to save you from embarrassment and disappointments from not securing a second date.  1. Dress To Impress DO NOT underestimate the power of dressing. You only have one chance at making a good first impression.  You don't have to wear something expensive or trendy. Just something tidy, presentable, smart, or casual. Something you are comfortable in. Jeans, a nice shirt and shoes would be fine.  No short pants, slippers, and ratty t-shirts. If you want to wear shorts, wear them with a shirt (with collar) and shoes instead. Hair should be presentable, facial hairs trimmed and tidy, no bad breath or body odour.  Use cologne or perfume,

Perlukah Meal Replacement Untuk Kurus?

 Perlukah Meal Replacement Untuk Kurus? Image: Unsplash/ Nature Zen Sedar tak sedar, kita dah masuk bulan Ogos, 2022 tinggal 4 bulan saja lagi.  Sesiapa yang berazam untuk kurus tahun 2022, sudah tercapaikah azam tu? 😋 Bila kita nak mengurangkan berat badan, 80% adalah pemakanan dan 20% senaman tapi percayalah, 80% pemakanan tu yang paling susah nak buat. Betul tak uols? Diet asyik ke laut dalam saja dan sukar untuk mengawal pengambilan kalori seharian.  Ramai yang cuba kurus dengan mengambil meal replacement tapi perlukah meal replacement untuk kurus? Baca: Nasi Penyebab Kegemukkan? Apakah Itu Meal Replacement ? Meal replacement adalah pengganti makanan yang secara amnya, mempunyai kiraan kalori sekitar 200–400 kalori dan mengandungi protein, serat serta vitamin dan mineral penting yang mencukupi. Macam Mana Minum Meal Replacement Boleh Kurus? Konsep meal replacement ni adalah untuk menggantikan makanan biasa anda dengan minuman rendah kalori yang kemudiannya membantu mengurangkan

3 Produk Meal Replacement Di Watsons

 3 Produk Meal Replacement Di Watsons Image: Unsplash/ Derick Mckinney Adakah anda sedang cuba menurunkan berat badan tetapi sukar untuk mengawal pengambilan kalori harian? Atau anda seorang yang sentiasa sibuk, sering skip meals , dan sukar untuk mencari makanan yang sihat dan seimbang dek kerana jadual seharian yang padat? Meal replacement mungkin adalah jawapan yang anda cari. Apa Itu Meal Replacement ? Meal replacement adalah pengganti makanan yang secara amnya, mempunyai kiraan kalori sekitar 200–400 kalori dan mengandundi protein, serat serta vitamin dan mineral penting yang mencukupi. Apa Perbezaan Meal Replacement & Protein Shake? Meal replacement shake dan protein shake mempunyai kegunaan dan manfaat yang berbeza.  Meal replacement - Bertujuan menggantikan makanan anda supaya ia mesti mengandungi nutrien penting (karbohidrat, protein, lemak, serat, vitamin dan mineral) Protein shake - bertujuan untuk mencukupkan atau menambah protein dalam pemakanan seharian dan buka

5 Popular Meal Replacement Shakes In Malaysia

 5 Popular Meal Replacement Shakes In Malaysia Image: Louis Hansel/ Unsplash Are you trying to lose weight but find it difficult to control your daily calorie intake? Or you are someone who is always on the go, regularly skipped meals, and find it really difficult to find healthy, well-balanced meals because of your extremely busy and demanding life?  Meal replacement shakes could be the answer that you are looking for. What Is Meal Replacement Shakes? Generally, meal replacement shakes have a calorie count of around 200–400 calories and a decent amount of protein, fiber, and essential vitamins and minerals. It is essentially meal-on-the-go.  Meal Replacement Shakes vs Protein Shakes. Are They The Same? They are not the same  and are designed for different goals. Meal replacement shakes is designed to replace your meal so it must contain the essential nutrients (carbs, protein, fat, fibre, vitamin and minerals) A protein shake is just intended to deliver protein with the purpose to add