Skip to main content

Betul Ke Minum Protein Boleh Sado?

Betul Ke Minum Protein Boleh Sado?

Agak kontroversi ye topik ni.  


Terdapat banyak cerita dongeng, cerita seram dan cerita tidak betul tentang protein supplements yang kita dengar/ baca dari internet, dari kawan kepada sepupu belah nenek saudara.

Sis tak kisah, malah berbesar hati untuk berkongsi ilmu dan memberi kesedaran kepada orang berkenaan protein/ sports supplements tapi sedih tau bila orang tu berlagak bodoh sombong, nak berdebat pulak dengan kita berlandaskan 'Bro-science'.

Bro-science ni adalah ilmu gym & fitness yang dipelajari & diajar oleh brother-brother gym, yang diturunkan daripada abang-abang gym sebelumnya.

Benarlah kata orang, nak educate orang adalah satu cabaran. sedangkan nak didik anak-anak, budak sekolah pun dah mencabar, inikan pulak nak educate orang dewasa yang sah-sah degil ketegag kan.

Sokay, mari kita tengok soalan maut dan salah faham yang lazim berkenaan protein supplements. 

1. Kalau I minum protein, muscle I akan besar tak? I akan jadi sado?

Ya TAPI itupun kalau korang buat resistance/ weight training/ angkat berat. Otot kita ni memerlukan rangsangan/ stimulation (training) dan nutrisi yang lengkap untuk dibina. 

Pemahaman yang salah adalah bilamana kita ingat protein tu ibarat biji benih, makan protein hari ni, besok-besok tumbuh biceps, six pack gitu kan. 

Ingat ya, membina otot ni perlukan 2 faktor utama yang penting iaitu:
  • Pemakanan yang baik yakni protein yang mencukupi
  • Latihan - atau training (angkat berat, resistance training).
Untuk perempuan, tak payah risau sis. 

Uols takkan jadi sado macam lelaki pun kalau minum protein & buat senaman angkat berat. Sebab dalam badan perempuan, hormon testosterone sikit je banding lelaki. 

Hormon inilah yang membantu boost lagi pembinaan otot. 

2. I nak protein yang boleh besarkan biceps/chest I.

Sekali lagi, protein bukan bijik benih.

Apabila kita mengambil protein, ianya akan dihadam menjadi asid amino yang diserap oleh badan. Dan ke mana asid amino itu akan pergi adalah bergantung kepada keperluan tisu badan termasuklah otot.

Contohnya, uols nak biceps besar so hari-hari train biceps je. so biceps uols tu perlukan lebih asid amino untuk heal and grow kan? 

Badan kita ni akan kesan yang biceps perlukan lebih nutrient, so dia akan arahkan lebih banyak asid amino untuk pergi ke biceps. 

Daripada situ, biceps uols akan besar. 

Kesimpulannya, kalau nak biceps besar, then buat la senaman yang fokus kat biceps. Bukan ambik protein khas untuk biceps. 

3. Protein tablet takde ke? Leceh la bancuh-bancuh ni. 

Kenapa orang tak buat protein tablet?

Sebab protein tablets ni inconvenient, menyusahkan dan tak cost-effective. Sebiji tablet yang besar cuma ada 1g protein berbanding dengan 1 scoop whey protein yang biasanya mengandungi 20-24g protein. 

Banyak kajian telah membuktikan untuk membina otot, 20-24g protein diperlukan. So korang pilihlah, nak bancuh minum 1 scoop protein atau nak telan 24 bijik tablet yang besar. 

So mana satu yang leceh sekarang ni? hihi

4. Ada protein yang ZERO sugar tak?

Ada je sis tapi mahal lah sikit daripada whey protein biasa.

Tapi small matter je kandungan gula ni sebab kebanyakkan whey protein yang ada di pasaran cuma mengandungi 1-2g gula untuk 1 scoop. 

Rujukan sampingan: 1 sudu teh gula = 4g gula

Dan kita bukannya nak ambik 10 scoop sehari kan. Paling banyak pun 2 scoop jadi gula tu paling banyak pun 4g, bersamaan dengan 1 sudu teh gula. 

Sebagai perbandingan kandungan gula dalam minuman seharian:

(i)  Secawan jus oren = 5 sudu teh gula
(ii) 1 tin coca cola = 8 sudu teh gula
(iii) 1 cawan teh tarik = 6 sudu teh gula

Dan gula yang terkandung dalam whey protein ni bukanlah gula tambahan. Ianya adalah gula semula jadi daripada susu (lactose). 

Rasa manis apabila kita minum whey protein ni adalah daripada pemanis tiruan (artificial sweetener) yang mana tidak mempengaruhi insulin/ gula darah kita.

5. Buah pinggang I tak rosak ke minum banyak sangat protein?

"Cik, banyak sangat tu macam mana cik? berapa banyak dia ambik?" 

Bila kita tanya camtu, dia cakap pulak "kawan pada kawan saya punya sepupu, jiran belah mak long dia dapat  kidney failure ambik banyak sangat protein" 

Betul ke protein penyebab buah pinggang dia rosak? 

Kena tau jugak kalau-kalau dia ada ambik apa-apa bahan yang lain (ubat-ubatan, steroids, hormones? Bukanlah sesuatu yang jarang berlaku untuk ahli bina badan mengambil bahan-bahan sampingan ni).

Kena tau cara hidup dia macam mana? Dia merokok ke apa ke kan. Ada sejarah darah tinggi, kencing manis, masalah buah pinggang tak keluarga dia?

Tahukah anda, darah tinggi & kencing manis adalah 2 penyumbang utama masalah buah pinggang kronik di Malaysia? (https://nkf.org.my/facts-about-kidneys/)

Pemakanan tinggi protein (termasuk pengambilan protein supplement) adalah selamat untuk individu yang sihat.

Tak kisah pun supplement apa kita ambik, gaya hidup mesti betul. Paling penting, pengambilan air kena cukup tau. barulah badan kita boleh berfungsi dengan betul.

6. You tak tau fitness goal sendiri.

Dalam fitness journey ni, kita kena tau apa tujuan/ goal kita. Nak bulk macam The Rock ke, nak lean macam Bruce Lee ke.

Bila kita dah tau apa goal kita, barulah senang untuk kita fokus kepada produk yang boleh membantu kita untuk capai tujuan kita tu. 

Kalau korang jenis kurus, BMI <18 and nak naikkan saiz badan, maka produk protein yang tinggi kalori adalah produk yang sesuai untuk uols. 

"Ada tablet tak? Leceh nak bancuh minum."

Cubit nak cubit?

untuk naikkan berat badan --> korang perlukan kalori tinggi --> makanan/ weight gainer boleh bekalkan kalori tersebut.

Kalau goal korang nak jadi lean macam Bruce Lee, maka korang perlukan produk protein yang rendah kalori tapi tinggi kandungan protein sahaja, contohnya whey protein.

Ha, tak susah kan?

Rajin-rajinlah membaca, menambah ilmu & janganlah bergantung sepenuhnya pada ilmu "bro-science" ya.

Comments

Others Also Read This!

Strawberry Park Resort Cameron Highlands - Secluded Sanctuary For Introverts

 Strawberry Park Resort Cameron Highlands - Introvert's Perfect Sanctuary Picture credit: https://strawberryparkresorts.com/ I'm always on the hunt for an introvert's getaway. As you can probably tell, I love misty mountain retreats. The tranquility, cool crisp air, breathtaking view, the seclusion are just 😍 perfect for introverting. I chanced upon Strawberry Park Resort while staying at SunLight Suite during my last trip to Cameron Highlands.  I was admiring the night view from Sunlight Suite's compound when I saw a well-lit area on the adjacent hill and remembered thinking to myself "Hmm, that looks like an expensive place....but I gotta check it out!" As it turns out, it wasn't that expensive considering the comfort, the facilities, and the invigorating environment.  Hotel Booking I booked through Agoda for a 3-day 2 nights stay, without breakfast for RM720+. Before my trip, I emailed the resort for booking confirmation, coz you know how sometimes A...

Porn Puaka Di Gym

Tajuk mengundang kontroversi Sis ni bukan apa rajin pergi gym, selain nak bersenam, iols juga suka mencuci mata. Bukan setakat mencuci mata dengan jantan helok (I'm still hoping sebab gym iols pegi tu SENDUU), sis juga suka melihat gegadis yang fefeeling gedik dengan bermacam fesyen di gym tu. Biasanya gegadis newbie ni macam cendawan. Muncul sekejap di kala azam baru masih utuh yakni di awal tahun atau selepas perayaan di mana memasing nak kurus.  Tunggulah 2 bulan kemudian langsung tak nampak batang hidung ataupun buttcheeks. Eh? Sebenarnya salah satu benda Cik Panda nak cerita pasal butt cheeks. Butt cheeks are absolutely NO NO except at the pool or beach when you are in your swimsuit.  Cik Panda tak jealous la uols sebab Cik Panda tak hingin pun nak ada bontot yang jelly welly tu. ZAssssss So hari tu ada sorang minah ni baru 1st time iols nampak kat gym, tengah workout dengan bopren dia la gitu. Pakai sports bra je dengan really short shorts yang menampakkan ...

Pulau Perhentian Yang Cantik Sampai Speechless - Travelogue Day 1

Pulau Perhentian Yang Cantik Sampai Speechless - Travelogue Day 1 Beautiful! Pulau Perhentian adalah antara destinasi dalam wish list Cik Panda. Dari dulu lagi teringin nak menjejakkan kaki di salah sebuah pulau yang cantik di Malaysia. Plan punya plan, rezeki iols tahun ni bercuti ke Pulau Perhentian. Ye la uols, selama ni iols makan ikan salmon. Tahun ni kita makan ikan kembong ye. Siap cicah air asam lagi. Dari Kuala Lumpur Ke Pulau Perhentian Okay macam mana nak ke Pulau Perhentian yang terletak nunnnn jauh di Terengganu tu? 1. Melalui Udara Kalau rasa nak cepat dan jimat tenaga, uols boleh naik flight ke Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra , Kota Bahru KELANTAN ye.  Iols ulang KELANTAN sebabnya jeti nak ke pulau tu terletak di Besut yang lebih hampir dengan Kota Bahru. Lepas landing tu uols bolehlah ambik teksi ke Jeti Kuala Besut . 2. Melalui Jalan Darat Weols yang 10 orang ni sangat gigih so weols drive 3 bijik kereta, Ferrari, Ferrara dan sudah tentunya kereta...

How To Eat Healthy With Just 1 Simple Method

How To Eat Healthy With Just 1 Simple Method New year resolution: To eat healthier and lose weight. Sounds familiar? But admittedly, there's just too much nutrition information out there. It's overwhelming and you don't know where to start. What if I tell you there is 1 easy way to eat healthily and eventually help you to shed some weight? Even if I get to eat rice you asked? Yes! All you have to do is practice " The Plate Method " I'm sold. Where Do I Start? Step 1: Get a standard size plate, ideally about 25cm. Step 2: Draw an imaginary line, divide your plate into a half and 2 quarters Step 3: Fill half of the plate with fruits & veggies, one quarter with protein (chicken, eggs, meat, fish, tofu), and one quarter with carbs (rice, noodle, pasta, bread) More Ideas How Your Healthy Plate Should Look Like Source: Facebook Source: Facebook Source: Facebook Source: Facebook Complete your meal with a glass of plain water or a zero-calorie beverage.  This meth...

10 Best Staycation Places In Malaysia For Nature-Loving Introverts

10 Best Staycation Places In Malaysia For Nature-Loving Introverts  Image: Unsplash/Keenan Barber For an introvert, vacations can sometimes be overwhelming and unpleasant .  Sensory overstimulation can quickly deplete their energy and turns what's supposed to be a rejuvenating getaway into a nightmare. Read: 4 Tactics For Making Travel Less Overwhelming For Introverts I've had my fair share of "nightmarish-energy-draining" vacations and I can honestly tell you, it's no fun. I came back tired, cranky, and definitely need a post-vacation vacation to recharge 😛 How to avoid "introverts-nightmare-vacation"? 3 words. Planning, planning, and planning. From types of places to stay (definitely big no no to hostels/shared dorms), things to do (clubbing every night? NO THANKS), even people to go on trips with. Read:  15 Travel Tips Every Introvert Needs To Know Generally speaking, introverts love to be in nature .  If you consider yourself a nature-loving introve...