Skip to main content

Kelebihan Supplement Magnesium Untuk Kesihatan


Pada pendapat peribadi CPPS, magnesium ni adalah satu mineral/ supplement yang agak kurang diketahui kebaikkannya. 

Magnesium ni tak mahal. Dalam banyak-banyak supplement, magnesium ni kiranya dalam kategori murahan je. Tapi tersangatlah banyak kelebihannya.

Selain vitamin C, magnesium adalah antara supplement yang CPPS nampak dan rasa perubahannya.


1. Baik Untuk Merehatkan Otot

Kadang-kadang, weols ni perlu bertugas ketika sales atau event yang memerlukan weols berdiri for most of the 12 hours. Bukan sahaja berdiri, malah weols juga harus kesana kemari berpura-pura rajin melayani pelanggan.

Malam tu sampai ke esoknya, weols memang akan sakit satu badan.

So senior-senior rekomen, sebelum tidur malam tu, telan 1-2 biji magnesium.

Ajaib sekali, besoknya badan tak sakit malah segar bugar! 

Kebiasaanya ramai yang akan MC selepas event macam ni, EXCEPT ME. because me is stwong 


2. Membantu Mengurangkan Senggugut
CPPS adalah antara manusia yang mengalami senggugut ketika period. Disebabkan tak nak membiasakan diri telan panadol menstrual, iols akan telan coklat dan perlu tahan sakit 30 minit sebelum coklat tu boleh meredakan sedikit period cramps.

Tapi selalunya CPPS kecundang juga dan telan panadol sebab sangat tak selesa terutamanya ketika bekerja.

Tetapi ada sekali tu, sudahlah period cramps, sakit kepala pulak. 

So CPPS telan 2 bijik magnesium dan tido awal.

Besoknya OMG, seperti matahari yang terbit di ufuk! 

Cramps gone, tension headache gone

3. Membantu Mengurangkan Lenguh Badan Selepas Bersenam 

Sis ni kan suka pegi angkat-angkat besi kat gym. So biasanya memang badan akan sedikit sakit keesokkan harinya.

Selain minum protein, pengambilan magnesium juga boleh membantu untuk mengurangkan muscle soreness due to the muscle relaxation properties.


4.Tidur Yang Lebih Lena 

Haaaa yang ni favourite CPPS.

Iols ni bukanlah seorang yang sering mengalami masalah sukar hendak tidur. Tetapi lebih kepada sering terjaga beberapa kali dalam satu malam. 

Lagi seram kalau terbangun tepat jam 3am. Terbayang kejap cerita Exorcism of Emily Rose uols!

So CPPS ni tidur yang agak kurang berkualiti la.

Bila bangun keesokkan harinya pulak, badan jadi lesu. Padahal cukup 7-8 jam tidur.

Sejak mengamalkan magnesium ni, iols dah jarang terbangun tengah pagi buta. Celik mata bila dah cukup time nak bangun. Badan pulak rasa segar bugar macam cukup rehat.

Sampai tahap melompat dari katil sebab semangat punya pasal kan. 

Okay tu over. Bangun nak pegi kerja memang tak lah, tapi kalau bangun hari cuti ke nak gi roadtrip ke then yes, melompat dari katil.

Tapi ini semua adalah pengalaman peribadi iols. Lain orang lain badan tetapi kebanyakkannya share benefit yang sama, which is better sleep quality. 

Kalau hari dimana CPPS penat sangat, sakit kepala atau moody, sebelum tido tu iols minum segelas susu dan ambik 1-2 bijik magnesium.

Trust me, you'll sleep very well and feel soooo much better the next day.

Lepas tu kan, bila kita travel ke tempat yang baru, biasanya kita cenderung untuk mengalami sembelit. 

Untuk mengatasi masalah ni, colleagues iols biasanya akan bawak magnesium ni kemana sahaja dia travel. Helps to reduce constipation tau.

Basically sums up what I've shared. I love magnesium!!

Apa Sebenarnya MAGNESIUM Ni?

Magnesium adalah mineral ke-4 yang paling banyak dalam badan kita dan 60% mineral ini boleh didapati di tulang.

Juga dikenali sebagai tranquilizer mineral kerana ia membantu meredakan kegelisahan. 

Penting untuk beratus tindak balas kimia badan namun ramai antara kita yang kekurangan magnesium kerana cara hidup moden: -
  • Pemakanan (banyak makan makanan proses, kurang sayuran dan buah-buahan, proses penanaman moden yang mengurangkan kandungan magnesium dalam tanah)
  • Gaya hidup - stress, pengambilan ubat-ubatan

Apa Kebaikan Magnesium?

  1. Involved in more than 600 reactions in our body
  2. Boost exercise performance
  3. Fights depression
  4. Benefit against Type 2 Diabetes & reduces insulin resistance
  5. Can lower blood pressure
  6. Has anti-inflammatory properties
  7. Can help prevent migraine
  8. Improves PMS symptoms (cramps, mood swings)

Antara simptom kekurangan magnesium adalah:

  • Otot sering kejang
  • Sistem penghadaman yang lemah
  • Resah gelisah
  • Mengalami kesukaran untuk tidur
Mengikut pengalaman sis, kebanyakkan customer yang carik magnesium ni adalah untuk cardiovascular issues (especially hypertension), constipation and sleep issues. 

Pernah tak korang dengar antara tips untuk mudah tidur adalah minum segelas susu suam sebelum tidur?

Kenapa mesti susu?

Sebab susu mengandungi calcium dan magnesium. Dua-dua ini adalah natural muscle relaxant

So uols, Magnesium adalah antara supplement yang CPPS highly recommend. #cppsapproved

Read more on Magnesium HERE, or HERE, HERE.

Disclaimer: Above is writer's personal testimony and not
 intended as a substitute for professional care and should not be used for diagnosing or treating a health condition or disease. If you have or suspect you have a health condition, you should consult your doctor

Comments

Others Also Read This!

Strawberry Park Resort Cameron Highlands - Secluded Sanctuary For Introverts

 Strawberry Park Resort Cameron Highlands - Introvert's Perfect Sanctuary Picture credit: https://strawberryparkresorts.com/ I'm always on the hunt for an introvert's getaway. As you can probably tell, I love misty mountain retreats. The tranquility, cool crisp air, breathtaking view, the seclusion are just 😍 perfect for introverting. I chanced upon Strawberry Park Resort while staying at SunLight Suite during my last trip to Cameron Highlands.  I was admiring the night view from Sunlight Suite's compound when I saw a well-lit area on the adjacent hill and remembered thinking to myself "Hmm, that looks like an expensive place....but I gotta check it out!" As it turns out, it wasn't that expensive considering the comfort, the facilities, and the invigorating environment.  Hotel Booking I booked through Agoda for a 3-day 2 nights stay, without breakfast for RM720+. Before my trip, I emailed the resort for booking confirmation, coz you know how sometimes A...

Porn Puaka Di Gym

Tajuk mengundang kontroversi Sis ni bukan apa rajin pergi gym, selain nak bersenam, iols juga suka mencuci mata. Bukan setakat mencuci mata dengan jantan helok (I'm still hoping sebab gym iols pegi tu SENDUU), sis juga suka melihat gegadis yang fefeeling gedik dengan bermacam fesyen di gym tu. Biasanya gegadis newbie ni macam cendawan. Muncul sekejap di kala azam baru masih utuh yakni di awal tahun atau selepas perayaan di mana memasing nak kurus.  Tunggulah 2 bulan kemudian langsung tak nampak batang hidung ataupun buttcheeks. Eh? Sebenarnya salah satu benda Cik Panda nak cerita pasal butt cheeks. Butt cheeks are absolutely NO NO except at the pool or beach when you are in your swimsuit.  Cik Panda tak jealous la uols sebab Cik Panda tak hingin pun nak ada bontot yang jelly welly tu. ZAssssss So hari tu ada sorang minah ni baru 1st time iols nampak kat gym, tengah workout dengan bopren dia la gitu. Pakai sports bra je dengan really short shorts yang menampakkan ...

Adventure Time In Taman Negara Pahang - Day 1

Adventure Time In Taman Negara Pahang Image credit: Mutiara Taman Negara My last memorable trip was that rejuvenating retreat in Cameron Highlands . So, I vowed to make 2023 as memorable as possible, and visit new places as much as money and time would allow. This Taman Negara trip marks my first trip for 2023 and I would highly recommend all nature lovers to visit.  Absolutely memorable! It only took less than a month to gather 6 adventure kakis, plan, and book the trip.  Easy peasy lemon squeezy.  Accommodations in Taman Negara Pahang There are a lot of places you can stay in Kuala Tahan .  We booked Mutiara Taman Negara for convenience and resort vibe which I'm a sucker for. I just have this crazy attraction for a wooden chalet in a jungle. Anyway, Mutiara Taman Negara is the only resort that is located within Taman Negara, overlooking Sg. Tembeling.  They offered several attractive packages that include accommodations, meals, and activities. We booked ...

Apakah Itu Visceral Fat?

Apakah Itu Visceral Fat? Not all fats are created equal katanya. Mari kita kenali dengan lebih lanjut jenis-jenis fat/ lemak yang terdapat dalam badan kita dan apa signifikan simpanan lemak-lemak tersebut.  Terdapat 2 simpanan lemak dalam badan kita iaitu: 1. Subcutaneous fat (SF) - Lemak yang disimpan dibawah kulit i.e lengan, paha, perut. Lemak ini boleh dicubit, dipicit, bersifat sedikit jeli-jeli dan lembik. - Lazimnya, perempuan mempunyai peratusan SF yang lebih tinggi 2. Visceral fat (VF) - Viscera = organ so VF adalah  lemak yang menyelaputi, mengelilingi organ badan kita - Sekitar abdomen. - tidak dapat dicubit atau dipicit, terasa keras kerana terletak dibelakang lapisan otot abdomen.  Apa kepentingan VF ni dan apa kesannya terhadap kesihatan kita? Sedikit VF adalah penting untuk jadi ' cushion ' organ-organ penting seperti jantung, limpa atau hati. Tetapi bila terlalu banyak, ianya boleh membahayakan kesihatan.  Bahaya macam mana? VF ini diangga...

10 Best Staycation Places In Malaysia For Nature-Loving Introverts

10 Best Staycation Places In Malaysia For Nature-Loving Introverts  Image: Unsplash/Keenan Barber For an introvert, vacations can sometimes be overwhelming and unpleasant .  Sensory overstimulation can quickly deplete their energy and turns what's supposed to be a rejuvenating getaway into a nightmare. Read: 4 Tactics For Making Travel Less Overwhelming For Introverts I've had my fair share of "nightmarish-energy-draining" vacations and I can honestly tell you, it's no fun. I came back tired, cranky, and definitely need a post-vacation vacation to recharge 😛 How to avoid "introverts-nightmare-vacation"? 3 words. Planning, planning, and planning. From types of places to stay (definitely big no no to hostels/shared dorms), things to do (clubbing every night? NO THANKS), even people to go on trips with. Read:  15 Travel Tips Every Introvert Needs To Know Generally speaking, introverts love to be in nature .  If you consider yourself a nature-loving introve...