Selain terpaksa berhadapan dengan MANAGER PUAKA (MP), CPPS jugak terpaksa berhadapan dengan COLLEAGUE WORKAHOLIC PUAKA (CWP).
Cik CWP ni, alkisahnya adalah seorang nutritionist yang sudah berkhidmat selama 2 tahun lebih di syarikat puaka ni. Masa hari pertama dan kedua CPPS bekerja, CWP memang banyak beri tunjuk ajar. Apa patut iols buat, jobscope, jenis-jenis event dan program yang dijalankan.
Okay lah iols ikut la sebab iols konon nak belajar la kan. So iols kena duduk sekali dengan dia tengok macam mana dia consult client etc. Macam mana nak consult, jenis-jenis health check. Kadang-kadang dia incharge event, so tiba-tiba iols jadi assistant paksa-rela. Konon la belajar apa yang patut dibuat. Set up PA system la itu la ini la.
Pendek kata, semua benda memang on the job training. Takde formal training system.
Takpe. CPPS belajar buat.
Minggu ni dalam 6 hari bekerja, cuma Isnin, Jumaat dan Sabtu sahaja CPPS balik ketika masih nampak cahaya matahari. Hari lain, paling awal sampai rumah pukul 10 malam.
CWP ni pun pernah la cakap
“Sekarang event dah kurang sikit la banding dulu. Tapi memang selalu balik lewat. I'm soo tired. But it's okay, because we are still young, we've got the energy and determination. It's okay to suffer for a little bit.”
Dalam hati iols masa tu kan
Memang la you still young now, tapi kalau ditakdirkan you mati besok, tak ke menyesal kerja keras tak bertempat? Ke besok-besok you sakit, you rasa company ni nak jaga you? Nak lawat you kat hospital?
CWP ni memang workaholic. Memang nampak dia suka sangat kerja kat syarikat puaka ni. Hampir setiap malam dia balik lambat, hampir setiap hujung minggu dia kena datang kerja. Malah pada hari pertama CPPS, dia cakap
“You will see that the culture of this company is very different from other company.”
Bila dengar dia cakap camtu dengan penuh semangat waja, masa tu CPPS harap lah kan it's a positive culture tapi rupanya hampeh belaka.
Culture shock adalah.
Pelik iols tengok CWP ni. Dia ni takde life ke? Takde hobi ke? Tak payah bersosial dengan kawan-kawan ke? Tak payah kemas rumah cuci baju lipat baju ke? Tak payah masak, grocery shopping ke? Tak payah exercise ke?
Nak dijadikan cerita, hari tu hari Jumaat, CWP ni mintak iols buat something. Okay iols buat. Bila tengah buat tugas A, tiba-tiba dia suruh pulak buat tugas B. Tengah buat tugas B, dia cakap
“Later I have an appointment with XX, I want you to come along with me.”
Iols cuba la mengelatkan sebab iols nak siapkan kerja, plus iols malas nak ikut dia kehulu-hilir lepas tu tak buat apa-apa. Sebab kebanyakkan masa, consultation/appointment dia dalam bahasa Mandarin, iols memang la faham tapi duduk tercongok je la kat situ.
“Em I think I better finish this first. Then later I can help you to carry the stocks to 8th floor.”
“No. I think it's better you go for this appointment.”
So appointment dia start dengan XX bawak client dia tour bangunan syarikat. So iols membontoti la diorang ni dari tingkat ke tingkat, tercongok tersengih macam orang bodoh.
Sampai kat main office, tingkat 8, Si XX nak meeting kejap dengan client dia. CWP pulak nak buatkan air untuk TETAMU ni. Tengah dia sibuk-sibuk cari cawan kebagai, tiba-tiba MANAGER PUAKA panggil dia, nak bincang something.
Dah tu, siapa lagi MP tu suruh buat air kalau bukan iols!?!?
Thank you pun takde hokay, dia suruh pun pakai memek muka je. Memang PUAKA!
Cawan kat 1st floor, sachet minuman kat G floor, tempat meeting 8th floor. Makanya CPPS turun naik turun naik. Dah jadi receptionist/tealady pulak. Bila masuk tempat receptionist, receptionist tengah main FB, shopping online.
Uols rasa CPPS panas hati tak?
Lepas tu, ingat boleh la bersenang lenang kan. HARAM!
Kena joint dia consultation dengan XX pulak.
Lepas tu bila dah habis tu, duduk balik work station. Dia start pot pet pulak.
“We as nutritionist, we must create needs. We must be able to convince customers to buy our ideas, to attract more members so that we can bring in more sales. The other day, MP shared with me, how we want to create value as nutritionist. How we consult clients effectively. Bla bla bla.”
CPPS macam biasa, angguk-angguk senyum padahal masuk kiri keluar kanan.
“You must talk more, do more. Then only can gain confidence. Last time, in my first week, I already do the X health check.”
Bukan iols tak boleh buat, cumanya kebanyakkan client ni chinese yang faham mandarin sahaja. Kalau ada client English speaking ke BM speaking ke boleh la iols buat dengan jayanya kan?
Lagipun iols saja je buat-buat bodoh, blur-blur. Sebab bila pandai/rajin sangat, semua kerja orang pass kat uols.
Ingatkan dah habis dia cakap, rupanya ada lagi.
“And then ho, if got customer walk in right, you must let them try our new product. Try promote it to them. Bla bla bla bla. At least we can get more sales in.”
Emm okay.
Kadang-kadang CPPS tak pasti yang mereka-mereka ni (MP, CWP) nak train iols ke nak mengambil kesempatan membuli?
Lepas tu tiba-tiba MP message CWP ni suruh sediakan 4 gelas air suam untuk dia yang tengah meeting kat atas. Terus CWP ni lari macam tak cukup tanah pegi sediakan air. Padahal pada pendapat iols, MP tu boleh je sediakan sendiri. Rajin tak bertempat dan pak turut sangat pulak CWP ni.
Hari tu, CPPS memang tak tahan sangat, CPPS mengadu dengan sorang colleague bahagian operation, Pija.
“Ala, CWP tu memang macam tu. WORKAHOLIC. Dia sorang je happy kerja kat sini. I tak berkenan sangat dengan dia tu. Sama la macam MP tu. Dia ingat kita ni single, kita takde life ke? Asyik kena kerja je. Ni la company yang lebihkan customer daripada staff. Tak pandai jaga staff. Bila kita kena kerja extra support event dia, thank you pun takde. Senyap je. Tapi bila buat mistake, cepat je datang marah kita. Tak ramai yang tahan keja sini. I pun, kalau ada pilihan, dah lama cabut. Azri sebenarnya pernah hantar surat resign tapi manager kitorang tak bagi, tahan dia. You, selagi boleh cabut, cabut je.”
Hmmmm Hmmmmmm
Ya Tuhan, berilah kekuatan untuk CPPS bertahan #prayforCPPS
Cik CWP ni, alkisahnya adalah seorang nutritionist yang sudah berkhidmat selama 2 tahun lebih di syarikat puaka ni. Masa hari pertama dan kedua CPPS bekerja, CWP memang banyak beri tunjuk ajar. Apa patut iols buat, jobscope, jenis-jenis event dan program yang dijalankan.
Okay lah iols ikut la sebab iols konon nak belajar la kan. So iols kena duduk sekali dengan dia tengok macam mana dia consult client etc. Macam mana nak consult, jenis-jenis health check. Kadang-kadang dia incharge event, so tiba-tiba iols jadi assistant paksa-rela. Konon la belajar apa yang patut dibuat. Set up PA system la itu la ini la.
Pendek kata, semua benda memang on the job training. Takde formal training system.
Takpe. CPPS belajar buat.
Minggu ni dalam 6 hari bekerja, cuma Isnin, Jumaat dan Sabtu sahaja CPPS balik ketika masih nampak cahaya matahari. Hari lain, paling awal sampai rumah pukul 10 malam.
CWP ni pun pernah la cakap
“Sekarang event dah kurang sikit la banding dulu. Tapi memang selalu balik lewat. I'm soo tired. But it's okay, because we are still young, we've got the energy and determination. It's okay to suffer for a little bit.”
Dalam hati iols masa tu kan
Memang la you still young now, tapi kalau ditakdirkan you mati besok, tak ke menyesal kerja keras tak bertempat? Ke besok-besok you sakit, you rasa company ni nak jaga you? Nak lawat you kat hospital?
CWP ni memang workaholic. Memang nampak dia suka sangat kerja kat syarikat puaka ni. Hampir setiap malam dia balik lambat, hampir setiap hujung minggu dia kena datang kerja. Malah pada hari pertama CPPS, dia cakap
“You will see that the culture of this company is very different from other company.”
Bila dengar dia cakap camtu dengan penuh semangat waja, masa tu CPPS harap lah kan it's a positive culture tapi rupanya hampeh belaka.
Culture shock adalah.
Pelik iols tengok CWP ni. Dia ni takde life ke? Takde hobi ke? Tak payah bersosial dengan kawan-kawan ke? Tak payah kemas rumah cuci baju lipat baju ke? Tak payah masak, grocery shopping ke? Tak payah exercise ke?
Nak dijadikan cerita, hari tu hari Jumaat, CWP ni mintak iols buat something. Okay iols buat. Bila tengah buat tugas A, tiba-tiba dia suruh pulak buat tugas B. Tengah buat tugas B, dia cakap
“Later I have an appointment with XX, I want you to come along with me.”
Iols cuba la mengelatkan sebab iols nak siapkan kerja, plus iols malas nak ikut dia kehulu-hilir lepas tu tak buat apa-apa. Sebab kebanyakkan masa, consultation/appointment dia dalam bahasa Mandarin, iols memang la faham tapi duduk tercongok je la kat situ.
“Em I think I better finish this first. Then later I can help you to carry the stocks to 8th floor.”
“No. I think it's better you go for this appointment.”
So appointment dia start dengan XX bawak client dia tour bangunan syarikat. So iols membontoti la diorang ni dari tingkat ke tingkat, tercongok tersengih macam orang bodoh.
Sampai kat main office, tingkat 8, Si XX nak meeting kejap dengan client dia. CWP pulak nak buatkan air untuk TETAMU ni. Tengah dia sibuk-sibuk cari cawan kebagai, tiba-tiba MANAGER PUAKA panggil dia, nak bincang something.
Dah tu, siapa lagi MP tu suruh buat air kalau bukan iols!?!?
Thank you pun takde hokay, dia suruh pun pakai memek muka je. Memang PUAKA!
Cawan kat 1st floor, sachet minuman kat G floor, tempat meeting 8th floor. Makanya CPPS turun naik turun naik. Dah jadi receptionist/tealady pulak. Bila masuk tempat receptionist, receptionist tengah main FB, shopping online.
Uols rasa CPPS panas hati tak?
Lepas tu, ingat boleh la bersenang lenang kan. HARAM!
Kena joint dia consultation dengan XX pulak.
Lepas tu bila dah habis tu, duduk balik work station. Dia start pot pet pulak.
“We as nutritionist, we must create needs. We must be able to convince customers to buy our ideas, to attract more members so that we can bring in more sales. The other day, MP shared with me, how we want to create value as nutritionist. How we consult clients effectively. Bla bla bla.”
CPPS macam biasa, angguk-angguk senyum padahal masuk kiri keluar kanan.
“You must talk more, do more. Then only can gain confidence. Last time, in my first week, I already do the X health check.”
Bukan iols tak boleh buat, cumanya kebanyakkan client ni chinese yang faham mandarin sahaja. Kalau ada client English speaking ke BM speaking ke boleh la iols buat dengan jayanya kan?
Lagipun iols saja je buat-buat bodoh, blur-blur. Sebab bila pandai/rajin sangat, semua kerja orang pass kat uols.
Ingatkan dah habis dia cakap, rupanya ada lagi.
“And then ho, if got customer walk in right, you must let them try our new product. Try promote it to them. Bla bla bla bla. At least we can get more sales in.”
Emm okay.
Kadang-kadang CPPS tak pasti yang mereka-mereka ni (MP, CWP) nak train iols ke nak mengambil kesempatan membuli?
Lepas tu tiba-tiba MP message CWP ni suruh sediakan 4 gelas air suam untuk dia yang tengah meeting kat atas. Terus CWP ni lari macam tak cukup tanah pegi sediakan air. Padahal pada pendapat iols, MP tu boleh je sediakan sendiri. Rajin tak bertempat dan pak turut sangat pulak CWP ni.
Hari tu, CPPS memang tak tahan sangat, CPPS mengadu dengan sorang colleague bahagian operation, Pija.
“Ala, CWP tu memang macam tu. WORKAHOLIC. Dia sorang je happy kerja kat sini. I tak berkenan sangat dengan dia tu. Sama la macam MP tu. Dia ingat kita ni single, kita takde life ke? Asyik kena kerja je. Ni la company yang lebihkan customer daripada staff. Tak pandai jaga staff. Bila kita kena kerja extra support event dia, thank you pun takde. Senyap je. Tapi bila buat mistake, cepat je datang marah kita. Tak ramai yang tahan keja sini. I pun, kalau ada pilihan, dah lama cabut. Azri sebenarnya pernah hantar surat resign tapi manager kitorang tak bagi, tahan dia. You, selagi boleh cabut, cabut je.”
Hmmmm Hmmmmmm
Ya Tuhan, berilah kekuatan untuk CPPS bertahan #prayforCPPS
Comments
Post a Comment