Skip to main content

Food is LOVE

Biskut hup seng, kadang-kadang biskut Osborne. Memang legend.
Makanan yang TERSEDAP di dunia ni uols, selalunya bukanlah makanan yang paling eksotik, yang paling mahal ataupun yang paling rare.

Percaya atau tidak, makanan yang tersedap di dunia selalunya makanan yang tersangatlah simple, tersangatlah humble.

The best food in the world is often the food we grow up with.

Betul tak uols?

Makanan ni, bukan setakat makan dan mengenyangkan perut tapi seringkali terikat rapat dengan memori dan kenangan manis.

Memori dan kenangan manis apa lagi yang terbaik kalau bukan memori ketika zaman kanak-kanak?

Zaman kanak-kanak iols dulu takdelah iols membesar dengan makanan yang canggih complicated macam zaman sekarang nih. Kalau KFC tu memang special occasion sangatlah.

Berikut merupakan senarai favourite iols:

1. Nasi dengan telur goreng dan kicap
Nasik panas dengan telur goreng. Ahhh terbaik!
2. Nasi dengan sardin

3. Nasik dengan ikan goreng
Legend!

4. Maggi Mee

Tambah telur, cili dan perah limau kasturi sikit. Terbaik!
4. Indo mee
Masa kecik-kecik dulu, ini lah sarapan weols adik beradik, sampai buat bekal. Simple tapi terbaik!
5. Nasik panas + Ikan masin goreng
Lauk ni memang bahaya. Nasik boleh bertambah-tambah tanpa sedar.
6. Pucuk ubi tumbuk goreng (dowon bandung poh)
Ini memang favourite perempuan sihir dulu kini dan selamanya. Kalau ada lauk ni dengan KFC sebelah, KFC tu iols pandang sebelah mata jeh.
7. Waffle Wisma Hopoh
Ini tersangatlah legend untuk budak-budak yang membesar di Kuching. Gerai waffle tu betul-betul sebelah escalator kat tengah. Iols suka letak inti chocolate and peanut butter. wahhh kenangan betul. 
8. Kuih Muih
Yang ni sangatlah special treat. Cuma dapat kalau orang-orang tua kat rumah pergi pasar/market. Benda pertama dicarik kalau diorang balik daripada pasar. Favourite iols termasuklah pisang goreng, cakoi, apam balik.

Selalunya makanan yang simple macam ni sudah cukup memuaskan kan uols.

Banyak makanan hebat-hebat diluar sana seperti Chicken Chop, Spaghetti Aglio Olio, Cordon Blue, Nachos with Guacamole tapi akhirnya uols tetap pilih nasik putih dengan ikan goreng.

Sama seperti mencari jodoh, ramai yang kaya dan hensem tetapi akhirnya uols pilih yang simple tapi penyayang dan baik hati kan.

Eh? 

Comments

Others Also Read This!

Strawberry Park Resort Cameron Highlands - Secluded Sanctuary For Introverts

 Strawberry Park Resort Cameron Highlands - Introvert's Perfect Sanctuary Picture credit: https://strawberryparkresorts.com/ I'm always on the hunt for an introvert's getaway. As you can probably tell, I love misty mountain retreats. The tranquility, cool crisp air, breathtaking view, the seclusion are just 😍 perfect for introverting. I chanced upon Strawberry Park Resort while staying at SunLight Suite during my last trip to Cameron Highlands.  I was admiring the night view from Sunlight Suite's compound when I saw a well-lit area on the adjacent hill and remembered thinking to myself "Hmm, that looks like an expensive place....but I gotta check it out!" As it turns out, it wasn't that expensive considering the comfort, the facilities, and the invigorating environment.  Hotel Booking I booked through Agoda for a 3-day 2 nights stay, without breakfast for RM720+. Before my trip, I emailed the resort for booking confirmation, coz you know how sometimes A...

5 Produk Kurus Di Watsons: Jom Kita Review Bahan- Bahan Yang Terkandung Dalam Produk

5 Produk Kurus Di Watsons: Jom Kita Review Bahan- Bahan Yang Terkandung Dalam Produk   Adakah anda antara orang yang pernah beli produk kurus sebab terpengaruh dengan iklan atau testimoni kawan-kawan? Beli tapi kenapa ya tak kurus-kurus?  Okay takpa sis, kita try pulak produk lain. Produk X ni orang cakap bagus, maka korang pun terpengaruh lepas tu beli lepas tu tak nampak result. Frustrating kan? Badan tak kurus pun, yang kurus tu dompet uols je. Produk kurus memang sentiasa laku sepanjang zaman. Kat mana-mana pun ada jual, banyak sangat kat pasaran.  Tapi macam mana kita nak tau yang mana okay, yang mana tak okay dan bazir duit je nak beli? Ha, kenalah jadi pengguna yang bijak sisturs & brother sekalian. Ambik tahu apa bahan-bahan yang terkandung dalm produk tu, fahami macam mana produk ni membantu untuk menurunkan badan.  Baca:  Kenali Bahan Lazim Yang Terkandung Dalam Produk Kurus Atau Fat Burner Barulah kita tidak senang terpengaruh dengan iklan at...

Adventure Time In Taman Negara Pahang - Day 1

Adventure Time In Taman Negara Pahang Image credit: Mutiara Taman Negara My last memorable trip was that rejuvenating retreat in Cameron Highlands . So, I vowed to make 2023 as memorable as possible, and visit new places as much as money and time would allow. This Taman Negara trip marks my first trip for 2023 and I would highly recommend all nature lovers to visit.  Absolutely memorable! It only took less than a month to gather 6 adventure kakis, plan, and book the trip.  Easy peasy lemon squeezy.  Accommodations in Taman Negara Pahang There are a lot of places you can stay in Kuala Tahan .  We booked Mutiara Taman Negara for convenience and resort vibe which I'm a sucker for. I just have this crazy attraction for a wooden chalet in a jungle. Anyway, Mutiara Taman Negara is the only resort that is located within Taman Negara, overlooking Sg. Tembeling.  They offered several attractive packages that include accommodations, meals, and activities. We booked ...

Porn Puaka Di Gym

Tajuk mengundang kontroversi Sis ni bukan apa rajin pergi gym, selain nak bersenam, iols juga suka mencuci mata. Bukan setakat mencuci mata dengan jantan helok (I'm still hoping sebab gym iols pegi tu SENDUU), sis juga suka melihat gegadis yang fefeeling gedik dengan bermacam fesyen di gym tu. Biasanya gegadis newbie ni macam cendawan. Muncul sekejap di kala azam baru masih utuh yakni di awal tahun atau selepas perayaan di mana memasing nak kurus.  Tunggulah 2 bulan kemudian langsung tak nampak batang hidung ataupun buttcheeks. Eh? Sebenarnya salah satu benda Cik Panda nak cerita pasal butt cheeks. Butt cheeks are absolutely NO NO except at the pool or beach when you are in your swimsuit.  Cik Panda tak jealous la uols sebab Cik Panda tak hingin pun nak ada bontot yang jelly welly tu. ZAssssss So hari tu ada sorang minah ni baru 1st time iols nampak kat gym, tengah workout dengan bopren dia la gitu. Pakai sports bra je dengan really short shorts yang menampakkan ...

Pulau Perhentian Yang Cantik Sampai Speechless - Travelogue Day 1

Pulau Perhentian Yang Cantik Sampai Speechless - Travelogue Day 1 Beautiful! Pulau Perhentian adalah antara destinasi dalam wish list Cik Panda. Dari dulu lagi teringin nak menjejakkan kaki di salah sebuah pulau yang cantik di Malaysia. Plan punya plan, rezeki iols tahun ni bercuti ke Pulau Perhentian. Ye la uols, selama ni iols makan ikan salmon. Tahun ni kita makan ikan kembong ye. Siap cicah air asam lagi. Dari Kuala Lumpur Ke Pulau Perhentian Okay macam mana nak ke Pulau Perhentian yang terletak nunnnn jauh di Terengganu tu? 1. Melalui Udara Kalau rasa nak cepat dan jimat tenaga, uols boleh naik flight ke Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra , Kota Bahru KELANTAN ye.  Iols ulang KELANTAN sebabnya jeti nak ke pulau tu terletak di Besut yang lebih hampir dengan Kota Bahru. Lepas landing tu uols bolehlah ambik teksi ke Jeti Kuala Besut . 2. Melalui Jalan Darat Weols yang 10 orang ni sangat gigih so weols drive 3 bijik kereta, Ferrari, Ferrara dan sudah tentunya kereta...