Skip to main content

Crazy about Tempeh

Love for tempeh is an acquired taste.

Iols hanya mengenali tempeh apabila menjejakkan kaki ke semenanjung Malaysia 13 tahun lepas. Ye lah uols, di Sarawak masa tu tempeh ni agak sukar ditemui.

Tapi dalam 5 tahun lepas la kot senang sikit nak jumpa. Pernah sekali tu CPPS balik Sarawak untuk tempoh yang lama kemudian teringin nak makan tempeh. Adui lah susahnya nak cari! 

Sekarang ni tempeh ada dijual di kebanyakkan market basah. 

Unless you are a fan of Malay food, you probably don't have the slightest bit of clue what is tempeh.


A tempeh cake
It is a traditional soy product originally from Indonesia, namely the Java community. Like tofu, it is made from soybeans. 

Tempeh's fermentation process and its retention of the whole bean give it a higher content of protein, dietary fiber, and vitamins. 

It has all the goodness a tofu has to offer, probably even more! 


Like eggs, it is also a cheap form of good proteins and packed with nutrients.

Tempeh's flavor has been described as nutty, meaty, and mushroom-like. It is usually sliced or cut in cubes and fried until the surface is crisp and golden brown. 

This is how i love it. Enak dimakan begitu sahaja.
Sambal tempeh + Ikan bilis. ohhh sedapnya.







Family members iols mana reti makan tempeh ni mula-mula. Bila iols introduce, tiba-tiba semua ketagih makan tempeh goreng. Hihi.

Siapa suka makan tempeh kita geng! Jadi apa khasiat tempeh ni?

1. Mengandungi probiotik (Bakteria baik)

Tempeh dan kebanyakkan makanan yang ditapai mengandungi bakteria baik yang berupaya untuk mengawal bakteria jahat. Maka sistem pertahanan badan lebih kuat dan sistem penghadaman juga menjadi lebih baik.

So kuranglah uols jatuh sakit. Perut pula lebih selesa kerana kurang berangin, kembung dan sebagainya.

2. Mengurangkan Kolesterol

Tempeh diperbuat daripada kacang soya dan tahukah anda kacang soya mengandungi Isoflavones?

Isoflavones ni sangat bermanfaat untuk mengurangkan kolesterol darah, terutamanya LDL. 


Selain isoflavones,  niacin (vitamin B3) dalam tempeh juga membantu mengurangkan kolesterol dan mengurangkan risiko penyakit jantung. 

3. Menguatkan Tulang

Jangan tak tau, tempeh adalah makanan yang tinggi dengan kalsium.

Kalsium bersama dengan vitamin D dan magnesium adalah antara nutrien yang diperlukan untuk menguatkan tulang dan mengurangkan risiko untuk osteoporosis.

Kebanyakkan kita orang Asia ni adalah lactose intolerant. Ada sesetengah orang kurang mampu untuk mencerna susu. Jadi apabila mereka ini akan cirit-birit apabila minum susu.

Tempeh adalah sumber protein yang sangat baik untuk mereka yang lactose intolerant. 

4. Mengurangkan Simptom PMS dan Menopos

Biasalah perempuan kan uols, kadang-kadang hormon kita jadi tak stabil terutamanya apabila hampir nak period atau menghampiri tempoh menopos.

Isoflavones yang terkandung dalam tempeh dan makanan berasaskan kacang soya bersifat "estrogen mimicker". Bermaksud isoflavones ni mampu bertindak sedikit sebanyak seperti hormon dan bolehlah menyeimbangkan apa-apa yang patut kan.

Tapi boleh ke lelaki ambik makanan berasaskan kacang soya?

Why not?

phytoestrogen ni effect dia sangat minimal dalam lelaki. Takkan jadi pondan punyalah. Yang pondan-pondan tu bukan makan kacang soya pun. Kebanyakkannya makan pil atau injek hormon.

5. Bina Badan Yang SADO

Kacang soya/tempeh adalah makanan berasaskan tumbuhan yang complete protein. Protein ni pulak adalah makanan untuk otot-otot kita.

Tapi sebenarnya protein bukan sahaja penting untuk otot, malah untuk semua fungsi badan kita.

Sistem imun, hormon, enzim, antibodi, metabolisme, rambut, kuku, kulit semuaaanyyaaaa bergantung kepada pengambilan protein yang mencukupi.

So uols, include tempeh in your diet today! murah pun murah, dan penuh dengan khasiat. 

Comments

Others Also Read This!

Strawberry Park Resort Cameron Highlands - Secluded Sanctuary For Introverts

 Strawberry Park Resort Cameron Highlands - Introvert's Perfect Sanctuary Picture credit: https://strawberryparkresorts.com/ I'm always on the hunt for an introvert's getaway. As you can probably tell, I love misty mountain retreats. The tranquility, cool crisp air, breathtaking view, the seclusion are just 😍 perfect for introverting. I chanced upon Strawberry Park Resort while staying at SunLight Suite during my last trip to Cameron Highlands.  I was admiring the night view from Sunlight Suite's compound when I saw a well-lit area on the adjacent hill and remembered thinking to myself "Hmm, that looks like an expensive place....but I gotta check it out!" As it turns out, it wasn't that expensive considering the comfort, the facilities, and the invigorating environment.  Hotel Booking I booked through Agoda for a 3-day 2 nights stay, without breakfast for RM720+. Before my trip, I emailed the resort for booking confirmation, coz you know how sometimes A...

Porn Puaka Di Gym

Tajuk mengundang kontroversi Sis ni bukan apa rajin pergi gym, selain nak bersenam, iols juga suka mencuci mata. Bukan setakat mencuci mata dengan jantan helok (I'm still hoping sebab gym iols pegi tu SENDUU), sis juga suka melihat gegadis yang fefeeling gedik dengan bermacam fesyen di gym tu. Biasanya gegadis newbie ni macam cendawan. Muncul sekejap di kala azam baru masih utuh yakni di awal tahun atau selepas perayaan di mana memasing nak kurus.  Tunggulah 2 bulan kemudian langsung tak nampak batang hidung ataupun buttcheeks. Eh? Sebenarnya salah satu benda Cik Panda nak cerita pasal butt cheeks. Butt cheeks are absolutely NO NO except at the pool or beach when you are in your swimsuit.  Cik Panda tak jealous la uols sebab Cik Panda tak hingin pun nak ada bontot yang jelly welly tu. ZAssssss So hari tu ada sorang minah ni baru 1st time iols nampak kat gym, tengah workout dengan bopren dia la gitu. Pakai sports bra je dengan really short shorts yang menampakkan ...

Adventure Time In Taman Negara Pahang - Day 1

Adventure Time In Taman Negara Pahang Image credit: Mutiara Taman Negara My last memorable trip was that rejuvenating retreat in Cameron Highlands . So, I vowed to make 2023 as memorable as possible, and visit new places as much as money and time would allow. This Taman Negara trip marks my first trip for 2023 and I would highly recommend all nature lovers to visit.  Absolutely memorable! It only took less than a month to gather 6 adventure kakis, plan, and book the trip.  Easy peasy lemon squeezy.  Accommodations in Taman Negara Pahang There are a lot of places you can stay in Kuala Tahan .  We booked Mutiara Taman Negara for convenience and resort vibe which I'm a sucker for. I just have this crazy attraction for a wooden chalet in a jungle. Anyway, Mutiara Taman Negara is the only resort that is located within Taman Negara, overlooking Sg. Tembeling.  They offered several attractive packages that include accommodations, meals, and activities. We booked ...

Apakah Itu Visceral Fat?

Apakah Itu Visceral Fat? Not all fats are created equal katanya. Mari kita kenali dengan lebih lanjut jenis-jenis fat/ lemak yang terdapat dalam badan kita dan apa signifikan simpanan lemak-lemak tersebut.  Terdapat 2 simpanan lemak dalam badan kita iaitu: 1. Subcutaneous fat (SF) - Lemak yang disimpan dibawah kulit i.e lengan, paha, perut. Lemak ini boleh dicubit, dipicit, bersifat sedikit jeli-jeli dan lembik. - Lazimnya, perempuan mempunyai peratusan SF yang lebih tinggi 2. Visceral fat (VF) - Viscera = organ so VF adalah  lemak yang menyelaputi, mengelilingi organ badan kita - Sekitar abdomen. - tidak dapat dicubit atau dipicit, terasa keras kerana terletak dibelakang lapisan otot abdomen.  Apa kepentingan VF ni dan apa kesannya terhadap kesihatan kita? Sedikit VF adalah penting untuk jadi ' cushion ' organ-organ penting seperti jantung, limpa atau hati. Tetapi bila terlalu banyak, ianya boleh membahayakan kesihatan.  Bahaya macam mana? VF ini diangga...

10 Best Staycation Places In Malaysia For Nature-Loving Introverts

10 Best Staycation Places In Malaysia For Nature-Loving Introverts  Image: Unsplash/Keenan Barber For an introvert, vacations can sometimes be overwhelming and unpleasant .  Sensory overstimulation can quickly deplete their energy and turns what's supposed to be a rejuvenating getaway into a nightmare. Read: 4 Tactics For Making Travel Less Overwhelming For Introverts I've had my fair share of "nightmarish-energy-draining" vacations and I can honestly tell you, it's no fun. I came back tired, cranky, and definitely need a post-vacation vacation to recharge 😛 How to avoid "introverts-nightmare-vacation"? 3 words. Planning, planning, and planning. From types of places to stay (definitely big no no to hostels/shared dorms), things to do (clubbing every night? NO THANKS), even people to go on trips with. Read:  15 Travel Tips Every Introvert Needs To Know Generally speaking, introverts love to be in nature .  If you consider yourself a nature-loving introve...