Skip to main content

Ayam Masak Lemak KuCiliApikan Mulut Kau


Masakan dan makanan famili iols banyak dipengaruhi unsur-unsur masakan Cina dan Dayak. Yang sudah tentunya kurang berempah dan tidak pedas, terutamanya masakan Cina.


Bolehlah juga disimpulkan yang orang Sarawak tidak ramai yang makan pedas.

14 tahun CPPS menetap secara berkala di tanah semenanjung ni, lidah dan selera makan iols pun mengalami proses adaptasi.

Iols lebih menggemari makanan yang sangat kaya dengan perisa, berempah, pedas. 

You know, where the flavors explode in your mouth? Wow explode kauuu.

Antara makanan yang mempunyai ciri tersebut adalah masakan India, Melayu, Indonesia, Thai.

Di Malaya ni jugaklah iols belajar untuk makan tempeh. Gila sedap i tell chuuuu. Lagi sedap kalau digoreng sambal dengan ikan bilis dan kacang.

Perlahan-lahan iols belajar la masak makanan-makanan ni apabila mood rajin mengizinkanlah ye. Kalau mood malas, masak air pun malas.

Tapi masak makan sendiri je lah. Bila balik kampung, masak masakan ni semua, famili iols tak makan pun sebab diorang tak makan pedas. #boring

Ayam masak lemak cili api ni adalah lauk yang iols selalu makan masa kerja kat Midvalley dulu. Kat situ ada satu foodcourt yang kitorang gelarkan kantin berasap.

Murah, sedap dan ada pelbagai pilihan! Cuma disebabkan dia foodcourt murah-murahan level LG, makanya agak panas, berasap dan bau makanan melekat la kat badan kan.

Okay so berbalik kepada lauk ayam ni. Hari tu tengah fikir-fikir nak masak apa.

Masak kari ayam dah bosan. Sup ayam lagilah bosan. Ayam masak sambal pun bosan.

Haaa. CPPS nak try buat ayam masak lemak cili api lah. Google punya google, resipi dia pun senang dan tidak memerlukan banyak bahan. Cumanya agak leceh nak menumbuk bahan-bahan seperti cili, bawang menggunakan lesung batu.

Tapi takdak hal lah. Takkanlah pegi gym boleh angkat besi, lesung batu tak boleh kan? #akaksado

And then lagi satu yang agak mencelarukan fikiran CPPS, masak lemak cili api ni berbeza sedikit mengikut negeri.

Johor buat macam ni, nogori sembilan buat macam tu. Ada yang letak daun limau purut, ada letak daun kunyit. ada letak bawang, ada tak letak bawang.

So banyak jenislah resipi iols jumpa ni tapi bahan asasnya tetap sama iaitu cili padi, kunyit, santan, serai, ayam.


Terimahlah resipi Ayam Masak Lemak kuCiliApikan Mulut Kau by CPPS

Bahan-bahan
1. Cili api - iols campur merah & hijau, 5 each. Lebihkan kalau nak lagi pedas*
2. Bawang benggala - 1/2 biji *
3. Bawang putih - 3 ulas*
4. Kunyit* - kalau ada kunyit hidup lagi sedap tapi iols pakai serbuk je, dalam 2 sudu teh

*Tumbuk lumat

4. Sekotak santan kecik
5. Air asam jawa - bagi balance rasa pedas
6. Garam & gula secukup rasa
7. Serai - iols tak letak pun lupa beli
8. Daun kunyit - dihiris. taknak letak pun isokay.
9. Ayam - iols pakai 1/2 ekor kecik je.

Cara-cara

1. Ayam tu dilumurkan dengan garam dan sedikit serbuk kunyit. *please ayam jangan mengunyit.

2. Tuangkan 2/3 kotak santan dalam periuk ke kuali ke, kalau pekat sangat tambah air sikit. Then masukkan bahan-bahan yang ditumbuk tadi. Biarkan sehingga mendidih

3. Masukkan ayam, biarkan sampai ayam masak. Kacau-kacau sikit.

4. Masukkan baki santan tadi, masukkan air asam jawa, garam, gula secukup rasa.

5. Okay siap.

Lemak berkrim disukai ramai uols. Rasa lemak santan, pedas cili saling melengkapi satu sama lain sehingga kehujung hayat. #happyending.

Sangat marvelous dimakan dengan nasik panas. Mak mentua puaka lalu belakang pun tak sedar uols!

Comments

Others Also Read This!

Strawberry Park Resort Cameron Highlands - Secluded Sanctuary For Introverts

 Strawberry Park Resort Cameron Highlands - Introvert's Perfect Sanctuary Picture credit: https://strawberryparkresorts.com/ I'm always on the hunt for an introvert's getaway. As you can probably tell, I love misty mountain retreats. The tranquility, cool crisp air, breathtaking view, the seclusion are just 😍 perfect for introverting. I chanced upon Strawberry Park Resort while staying at SunLight Suite during my last trip to Cameron Highlands.  I was admiring the night view from Sunlight Suite's compound when I saw a well-lit area on the adjacent hill and remembered thinking to myself "Hmm, that looks like an expensive place....but I gotta check it out!" As it turns out, it wasn't that expensive considering the comfort, the facilities, and the invigorating environment.  Hotel Booking I booked through Agoda for a 3-day 2 nights stay, without breakfast for RM720+. Before my trip, I emailed the resort for booking confirmation, coz you know how sometimes A...

Adventure Time In Taman Negara Pahang - Day 1

Adventure Time In Taman Negara Pahang Image credit: Mutiara Taman Negara My last memorable trip was that rejuvenating retreat in Cameron Highlands . So, I vowed to make 2023 as memorable as possible, and visit new places as much as money and time would allow. This Taman Negara trip marks my first trip for 2023 and I would highly recommend all nature lovers to visit.  Absolutely memorable! It only took less than a month to gather 6 adventure kakis, plan, and book the trip.  Easy peasy lemon squeezy.  Accommodations in Taman Negara Pahang There are a lot of places you can stay in Kuala Tahan .  We booked Mutiara Taman Negara for convenience and resort vibe which I'm a sucker for. I just have this crazy attraction for a wooden chalet in a jungle. Anyway, Mutiara Taman Negara is the only resort that is located within Taman Negara, overlooking Sg. Tembeling.  They offered several attractive packages that include accommodations, meals, and activities. We booked ...

Porn Puaka Di Gym

Tajuk mengundang kontroversi Sis ni bukan apa rajin pergi gym, selain nak bersenam, iols juga suka mencuci mata. Bukan setakat mencuci mata dengan jantan helok (I'm still hoping sebab gym iols pegi tu SENDUU), sis juga suka melihat gegadis yang fefeeling gedik dengan bermacam fesyen di gym tu. Biasanya gegadis newbie ni macam cendawan. Muncul sekejap di kala azam baru masih utuh yakni di awal tahun atau selepas perayaan di mana memasing nak kurus.  Tunggulah 2 bulan kemudian langsung tak nampak batang hidung ataupun buttcheeks. Eh? Sebenarnya salah satu benda Cik Panda nak cerita pasal butt cheeks. Butt cheeks are absolutely NO NO except at the pool or beach when you are in your swimsuit.  Cik Panda tak jealous la uols sebab Cik Panda tak hingin pun nak ada bontot yang jelly welly tu. ZAssssss So hari tu ada sorang minah ni baru 1st time iols nampak kat gym, tengah workout dengan bopren dia la gitu. Pakai sports bra je dengan really short shorts yang menampakkan ...

Apakah Itu Visceral Fat?

Apakah Itu Visceral Fat? Not all fats are created equal katanya. Mari kita kenali dengan lebih lanjut jenis-jenis fat/ lemak yang terdapat dalam badan kita dan apa signifikan simpanan lemak-lemak tersebut.  Terdapat 2 simpanan lemak dalam badan kita iaitu: 1. Subcutaneous fat (SF) - Lemak yang disimpan dibawah kulit i.e lengan, paha, perut. Lemak ini boleh dicubit, dipicit, bersifat sedikit jeli-jeli dan lembik. - Lazimnya, perempuan mempunyai peratusan SF yang lebih tinggi 2. Visceral fat (VF) - Viscera = organ so VF adalah  lemak yang menyelaputi, mengelilingi organ badan kita - Sekitar abdomen. - tidak dapat dicubit atau dipicit, terasa keras kerana terletak dibelakang lapisan otot abdomen.  Apa kepentingan VF ni dan apa kesannya terhadap kesihatan kita? Sedikit VF adalah penting untuk jadi ' cushion ' organ-organ penting seperti jantung, limpa atau hati. Tetapi bila terlalu banyak, ianya boleh membahayakan kesihatan.  Bahaya macam mana? VF ini diangga...

10 Best Staycation Places In Malaysia For Nature-Loving Introverts

10 Best Staycation Places In Malaysia For Nature-Loving Introverts  Image: Unsplash/Keenan Barber For an introvert, vacations can sometimes be overwhelming and unpleasant .  Sensory overstimulation can quickly deplete their energy and turns what's supposed to be a rejuvenating getaway into a nightmare. Read: 4 Tactics For Making Travel Less Overwhelming For Introverts I've had my fair share of "nightmarish-energy-draining" vacations and I can honestly tell you, it's no fun. I came back tired, cranky, and definitely need a post-vacation vacation to recharge 😛 How to avoid "introverts-nightmare-vacation"? 3 words. Planning, planning, and planning. From types of places to stay (definitely big no no to hostels/shared dorms), things to do (clubbing every night? NO THANKS), even people to go on trips with. Read:  15 Travel Tips Every Introvert Needs To Know Generally speaking, introverts love to be in nature .  If you consider yourself a nature-loving introve...