Since working in a service line, I see and deal with all kinds of people. Some are pleasant but most are downright assholes. Customers nowadays are slow to appreciate but very fast to condemn. Customers are always right is something someone said when they have never been in customer service or service line.
In my job, I do my best to educate people on healthy life style, nutrition and supplements. Tapi bila datang, bila kita cuba bagi advice and share knowledge, lepas tu you tunjuk bodoh sombong you, memang silap lah. Bodoh tidak apa, boleh berubah lagi. Kalau bodoh sombong bagus jadi monyet.
Scenario 1
Cik kak terlebih berat badan datang lunch di mall. Terkedek2 kendong beg LV original harga ribu riban. Makan fast food, tak cukup siap tapau bawa balik. Tiba2 terlintas di hati nak carik fat burner, nak kurus katanya. Bagus kak ada inisiatif ni. Ehh, outlet supplement tu tingkat bawah sekali la. Jauh. Penatnya, malas nak guna escalator. Naik lif lah. Terkedek masuk outlet bawak beg mahal dgn plastik tapau.
"Hi welcome to XXX. May I help you?"
"Dik, ada fat burner tak?"
Si Nutritionist ni pun cerita pasal fat burner bla bla bla is just supportive, in addition besides your exercise and reduced calorie intake.
"Kalau tak exercise, tak diet boleh kurus punya fat burner takde ke? Mahal sangat lah ni."
Nampak tak mcm mana situasi di atas boleh buat saya rasa nak cekik org?
1. Nak kurus tapi nak short cut. Makan nak fast food, exercise jalan sikit malas, nak guna lif.
2. Fat burner harga tak sampai RM300 mahal, beg LV ribu riban tak mahal.
Scenario 2
Si jejaka berumur pertengahan 30'an mencari supplemen untuk man's general well-being, energy and immunity. Daripada gaya dan paras rupa, dapatlah dibuat kesimpulan si lelaki ini perokok.
Si Nutritionist ni pun start la bagi recommendation "For basic health and immunity, you take a good multivitamin plus fish oil. If you want additional boost for immunity, take Vitamin C. Lagipun you merokok kan. Perokok perlu extra Vitamin C."
"Eh, telan banyak2 macam ni takde side effect ke? Ai takut kidney ke liver ai rosak la. Mahalnye supplemen ni semua."
Mau tak menyirap darah aku? Habis yang kau hisap rokok hari2 tu takde side effect? Kalau you hisap sekotak rokok sehari, sebulan you habis berapa? Lebih RM300 kan. RM300 kalau belanja kat supplemen, untuk 3 bulan supply tau.
Scenario 3
Satu pasangan muda dlm awal 20'an masuk outlet. Si lelaki nak tengok protein supplement. Daripada perbualan mereka, si perempuan ni rupa2nya Medic student. Si lelaki ni tadi pun beli lah whey protein isolates yg basic2. Masa di kaunter pembayaran, si lelaki pun usik2 la si perempuan
"ehh you belilah protein. Minum protein sekali dengan ai."
"Eee taknak lah, kang badan ai ketul2 sado macam lelaki."
Nampak tak agak kebodohansombong disitu? Kata medic student. Hari2 you makan ayam, telur, daging semua tu bukan protein? Tak jadi sadoooo pun ai tengok.
Whey isolates tu protein dari susu. Lebih kurang samalah dengan protein daging, telur. only different source. Yang body builder sado2 tu banyak benda lain dorang telan, training pun kaw2.
You pi balik baca buku text sekarang.
Scenario 4
Satu pasangan kekasih masuk kedai. "Haa..ai ambik ni la. Ai minum ni la. Ai ni la ai tu la." ayat si lelaki pada si perempuan. Si perempuan buat muka masam sambil jeling para Nutrtionist yang hot dan sentiasa ready for assistance.
"Ehh you rasa ai patut beli tak yg ni?"
"Nak beli buat apa? you kan ada byk lg kat rumah. Takyah la membazir." Kemudian berpeluk tubuh dan bermuka ketat keluar outlet.
Tak dapat la tuuu. Ai memang pantang couple2 mcm ni masuk outlet. Motif apa pun taktau. Macam2 perangai couple yg masuk kedai. Time dlm kedai tu la nak berPDA bagai, buat muka ketat, merajuk.
Helooo, tak payah nak show off boyfriend you kat ai, entah2 boyfriend you tu nanti bakal suami ai. Ehhh????
Scenario 5
Jam menunjukkan 9.55pm, shutter dah tutup separuh. Ready nak buat closing, report, settlement and prepare for the next day. All of which should be before 10.05pm. Dalam kepala dah fikir, kalau closing awal ni, lari2 g stesen ktm, sempat kejar tren 10.06pm. Tiba2 customer masuk.
"U nak tutup dah ke? 5 minit boleh?" Demmmmnnnnnnn
20 minit dalam kedai tanya itu ini..bla bla bla bla. Last2 "ok thank u. Takpe lah."
Buat closing, report, jam menunjukkan 10.30pm. Babaiii 10.06pm tren.
Sebelum ai kerja retail, ai pun suka buat kerja mcm tu. Kalau jam 9.50pm and kedai belum tutup, suka terhegeh2 masuk kedai dgn alasan alaaa boleh masuk lagi, belum pkl 10 pun. Sekarang ai faham perasaan dorang, especially yang naik public transport.
You ingat tutup pkl 10, tutup kedai and terus balik ka? Dorang ni kena buat report, settlement, cleaning bagai. last2 balik pkl 11pm. Kalau ada transport sendiri takpa. Kalau naik public transport, alamatnya sejam lagi la mau tunggu bas, tren.
Scenario 6
Customer masuk kedai. "Hi sir. May I help you?"
Krik. krik. krik. krik
Pandang ai pun tak customer ni. Ntah dia dengar ke tak. Ke nak kena cakap bahasa German?
Customer rude tak payah nak cakap la. Makanan weolsss hari2. Belum lagi customer yg mintak free gift macam kedai tu bapak dia punya. Baru belanja RM300 dah poyo, ada customer belanja RM4000 rilek ja. Free gift lagi dia tak pandang.
Rasa nak marah, rasa nak tampar, rasa nak cekik tapi senyummmmm ja sebab customer is always right kan.
suker ai
ReplyDeletekannnn. flip hair sketttt
Delete